De Praktijkauto
Hyundai IONIQ 5 Connect + 73 KWh RWD Cyber Grey
Tijdens het ophalen van deze IONIQ 5 heb ik een kort gesprek met één van de mannen van de werkplaats. Boeiend verhaal over accu’s en zeker tijdens koud weer. Dat heeft nog erg veel invloed op de capaciteit. Ik heb de kleur erbij gezet, geen spraakmakende kleur, zelfs wat aan de saaie kant. Dan ben je toch benieuwd of de auto ook saai is. Mijn vrouw heeft er al een hard hoofd in! “Alleen elektrisch!” zucht zij. De deurklinken zijn ook erg bijzonder (en soms heel vervelend). Je moet namelijk twee handen gebruiken om de klink te openen. Eerst met je linkerhand de klink links indrukken en dan met je andere hand het rechtse gedeelte snel pakken en dan kan je de deur openen. Met enige oefening, na één weekje, lukte het soms met één hand. Als ik de Hyundai terugbreng hoor ik dat dit gaat veranderen. Open klikken en dan komen de klinken meteen naar buiten. Maar eerlijk is eerlijk, als ze dicht zijn ziet het er wel mooi uit.
Als je dan zit, schrik je van de ruimte. Maar ook wel even een beetje van het dashboard. Het lijkt en kale auto te zijn. Een groot scherm, lijkt of er niets te zien is. Het zijn echter twee aparte schermen, voor de bestuurder en dan het navigatiegedeelte. Maar omdat het lijkt dat het doorloopt, zag ik in eerste instantie dat het één scherm was. Op het stuur zitten de juiste knoppen. Goed, alles ingesteld telefoon gekoppeld, ook voor connectiviteit met Apple en Android, dan waar zit de pook?? Zoeken en dan opeens een pookje achter het stuur. Dan moet je draaien om naar de D stand te gaan. Lastig en zeker niet ‘mijn ding’! Door de enorme ruimte kan alles een goed plekje krijgen, bijvoorbeeld de flesjes water. Die staan lekker stevig, voor de steun. Opbergvakken? Hoeveel wilt u er hebben. De midden steun is ook nog verstelbaar, naar voren en achteren. De stoelen zijn elektrisch te verstellen, ook de passagiersstoel. Achterin is de ruimte ook zeer groot. De kofferbak biedt genoeg ruimte voor een lange vakantie.
Hij rijdt erg lekker, u weet ik ben geen voorstander van een EV-auto, maar door Hyundai is dit wel veranderd. Jaren terug met de Kona een prima ervaring (gaan binnenkort een roadtrip meemaken, spannend) en nu wederom de IONQ5. Opladen gaat uitstekend en hij is stil!
Even een paar weetjes vanuit Hyundai zelf:
V2L
- De IONIQ 5 is voorzien* van Vehicle to Load (V2L)-technologie. Daarmee kunnen onderweg en op locatie elektrische apparaten – bijvoorbeeld een elektrische fiets of laptop – via de auto opgeladen worden.
- V2L-interieur: onder de achterbank zit een 220V-stopcontact.
- V2L-exterieur: met een specifieke adapter kan de externe laadaansluiting ook worden gebruikt om externe apparaten van stroom te voorzien.
Connectiviteit
- De IONIQ 5 zit vol met revolutionaire technologieën voor een geavanceerde digitale ervaring.
- Een Head-up Display met Augmented Reality (AR HUD) projecteert relevante informatie op de voorruit, direct in het blikveld van de bestuurder. Zo wordt de buitenwereld als het ware een beeldscherm.
- Andere uitrustingen zijn onder meer:
- 12,25-inch instrumentencluster
- 12,25-inch infotainmentscherm
- Android Auto en Apple CarPlay
- Draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphone
- Dynamische stemherkenning
- Bose Premium-audiosysteem
Praktisch
- De bagageruimte van de IONIQ 5 heeft een inhoud tot 527 liter.
- Met de achterbank neergeklapt neemt dit toe tot 1.587 liter.
- Achterbank neerklapbaar in verhouding 6:4.
- Ook een bagageruimte voorin, met een inhoud van tot 57 liter.
- Geremd trekgewicht van tot 1.600 kg.
SmartSense en veiligheid
- De IONIQ 5 is uitgerust met de nieuwe generatie geavanceerde Hyundai SmartSense veiligheids- en rijassistentiesystemen. Daarmee biedt de auto de hoogste mate van comfort en veiligheid:
- Highway Driving Assist 2 (HDA2) met hulp bij wisselen van rijstrook
- Smart Cruise Control (SCC)
- Autonome rijbaanassistentie (LFA)
- Lane Keeping Assist (LKA)
- Intelligent Speed Limit Assist (ISLA)
- High Beam Assist (HBA)
- Blind-Spot Collision-avoidance Assist (BCA)
- Blind-Spot View Monitor (BVM)
- Vermoeidheidsherkenning (DAW)
- Noodrem assistent met:
- Herkenning van auto’s, voetgangers en fietsers
- Assistentie bij kruispunten
- Assistentie bij afslaan met tegemoetkomend verkeer
- Assistentie bij het wisselen van rijstrook en uitwijkmanoeuvres
- Safe Exit Assist (SEA) en Safe Exit Warning (SEW)
- Rear Occupant Alert (ROA)
- Remote Smart Parking Assist (RSPA)
- Surround View Monitor (SVM)
- Reverse Parking Collision-avoidance Assist (PCA-R)
- Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA)
- Hill Assist Control (HAC)
Dat is voorlopig wel genoeg, als u het gehaald heeft!
Deze Hyundai IONQ5 kost € 57.500, – en hij is te koop vanaf € 43.500, –