Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid

Autotest: Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid in de praktijk

 

Als wij de Volvo terugbrengen, wacht Carmen Vingerhoets ons al op. “Welke heeft jullie voorkeur?” vraagt zij. Ons antwoord is kort en duidelijk: de Volvo XC 60. Deze is veel hoger dan de V60 en meer opbergruimte. Carmen zegt dat zij dat wel gedacht had.

De Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid combineert luxe, prestaties en duurzaamheid in één pakket. Als plug-in hybride SUV belooft hij zowel efficiëntie als kracht. Maar hoe doet deze auto het in de praktijk? We nemen de XC60 T8 onder de loep tijdens een uitgebreide test.

Exterieur en design

Het uiterlijk van de Volvo XC60 T8 straalt Scandinavische elegantie en verfijning uit. De strakke lijnen, de kenmerkende “Thor’s Hammer”-dagrijverlichting en de minimalistische grille geven de auto een premium uitstraling. De plug-in hybride onderscheidt zich subtiel met een extra laadklep en discrete T8-badges. De afwerking is zoals we van Volvo gewend zijn: hoogwaardige materialen en een oog voor detail.

Interieur en comfort

Binnenin biedt de XC60 T8 een oase van rust en luxe. Het interieur is afgewerkt met materialen van topkwaliteit, zoals nappaleder en houtfineer. Het panorama dak en de subtiele sfeerverlichting versterken de premium sfeer. De stoelen bieden uitzonderlijk comfort, zelfs tijdens lange ritten, en zijn standaard voorzien van uitgebreide verstelmogelijkheden en verwarming.

De cabine is ruim, met voldoende been- en hoofdruimte voor zowel voor- als achter passagiers. De kofferbak is met 468 liter aan de krappe kant voor een SUV van dit formaat, wat deels komt door de batterij die onder de vloer is geplaatst. Dit doet echter weinig af aan de praktische bruikbaarheid van de XC60.

Technologie en infotainment

Het infotainmentsysteem van de XC60 wordt aangestuurd door het Google-gebaseerde Sensus-systeem. Dit omvat naadloze integratie van Google Maps, spraakbediening via Google Assistant en toegang tot een breed scala aan apps via de Google Play Store. Het systeem werkt intuïtief en snel, al kan het touchscreen tijdens het rijden wat afleiding veroorzaken.

Daarnaast is de XC60 T8 uitgerust met een breed scala aan veiligheids- en assistentiesystemen, zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en een 360-graden camera. Volvo blijft trouw aan zijn reputatie als pionier op het gebied van veiligheid.

Rijervaring

De XC60 T8 combineert een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met een krachtige elektromotor, wat resulteert in een gecombineerd vermogen van maar liefst 455 pk en een koppel van 709 Nm. Hiermee accelereert de SUV in slechts 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Ondanks zijn indrukwekkende prestaties voelt de auto niet overdreven sportief aan; de focus ligt duidelijk op comfort en verfijning.

In de praktijk kan de XC60 T8 ongeveer 60-70 kilometer volledig elektrisch rijden, afhankelijk van de rijstijl en omstandigheden. Dit maakt de auto ideaal voor woon-werkverkeer en korte ritten, vooral als je regelmatig kunt opladen. De hybride modus zorgt voor een naadloze overgang tussen de benzine- en elektromotor, terwijl de Pure-modus volledig elektrisch rijden mogelijk maakt. In de Power-modus wordt de volledige kracht van beide motoren benut, wat zorgt voor een dynamische rijervaring.

De luchtvering (optioneel) zorgt voor een uitstekende balans tussen comfort en stabiliteit. Oneffenheden worden soepel opgevangen, en de auto blijft stabiel in bochten. Het gewicht van de accu’s is merkbaar, maar heeft geen significante impact op het rijgedrag.

Brandstofverbruik en opladen

Het opgegeven verbruik van de Volvo XC60 T8 is indrukwekkend: 1,1 liter per 100 kilometer (WLTP). In de praktijk ligt dit cijfer hoger, vooral op langere ritten waarbij de batterij leeg raakt. Tijdens onze test noteerden we een gemiddeld verbruik van ongeveer 5-6 liter per 100 kilometer, wat nog steeds indrukwekkend is voor een auto van dit formaat en vermogen.

Opladen kan zowel thuis als bij openbare laadpalen. Aan een reguliere laadpaal duurt het volledig opladen van de batterij ongeveer 3-4 uur. Snel laden is helaas niet mogelijk, wat de flexibiliteit beperkt voor langere reizen.

Conclusie

De Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid weet luxe, prestaties en duurzaamheid uitstekend te combineren. Het elektrische bereik en het lage brandstofverbruik maken hem aantrekkelijk voor wie een milieuvriendelijke keuze wil maken zonder concessies te doen aan comfort of prestaties.

Toch is de XC60 niet zonder nadelen. De hogere prijs en beperkte kofferruimte zijn punten om rekening mee te houden. Bovendien is de auto vooral geschikt voor rijders die het hybride potentieel optimaal benutten door regelmatig op te laden.

Voor wie op zoek is naar een stijlvolle, krachtige en milieuvriendelijke SUV, is de Volvo XC60 T8 echter een uitstekende keuze. Hij biedt het beste van twee werelden: de kracht van een SUV en de efficiëntie van een elektrische auto. Hij begint qua prijs bij € 60.195,- en onze uitvoering staat ervan € 89.621, -. Veel geld, maar ook een stoere en veilige auto.

 

Populaire artikelen

Mazda3 e-Skyactiv X 186 pk Exclusive Line
Autotest Mazda3 e-Skyactiv X 186 pk Exclusive Line: Stijl en efficiëntie in..
Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid
Autotest: Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid in de praktijk   Als wij..
BYD Dolphin
Autotest BYD Dolphin: Een betaalbare elektrische stadsauto in de praktijk De BYD..