Toyota RAV4 AWD 2.5 Plug-in Hybrid Business Plus Automaat 

Ik heb het al eens eerder aangehaald, als je met een speciale auto ga rijden dan zie je hem niet veel. Maar, rijd je er zelf in dan zie je heel veel van hetzelfde merk rijden. Dat overkwam mij ook weer met deze Toyota RAV4, de versie waar een stekker ervoor zorgt dat je elektrisch bijna 80 kilometer (!!!) op stroom kunt rijden. Voor zover ik na kan gaan, is dit de plug-in met het grootste actieradius. Dat blijkt ook wel uit het gemiddeld gebruik, namelijk 3,7 liter (te dure) benzine op 100 kilometer. En dan is de Toyota RAV4 geen kleine auto. Een hele goede prestatie. 

Als ik de Toyota RAV4 ophaal, is de tijdelijke Pr-man Wouter Vastenhout aanwezig om mij te ontvangen. Wij kennen elkaar al jaren en hij heeft diverse keren ingevallen bij Louwman. Het is dan ook weer een prettig weerzien en wij praten even lekker bij. Het onderwerp elektrisch/plug-in/waterstof/fossiel wordt uiteraard besproken. Plug-in of waterstof lijkt mij een prima oplossing, maar er zal nog heel wat water door de Rijn stromen voordat wij eruit zijn. 

Op het mooie terrein van Louwman in Raamsdonksveer wordt de RAV4 voorgereden. Even een uitstapje. Een goede vriend is al jaren getrouwd met (nog steeds) dezelfde vrouw. Ja, het komt nog voor. Deze mooie dame woonde in een huis met een oprijlaan. Toen ik naar de huwelijksvoltrekking reed, moest ik over de oprijlaan naar haar huis. Mijn vriend werd uit zijn eigen huis gehuwelijkt. Nee, hij had geen oprijlaan. Ergo, voor het huis rondrijden en dan parkeren. Sorry, kwam weer even boven. Heeft toch indruk gemaakt😊 Vandaar deze kleine terugblik op mijn leven. Het is niet voor niets de Praktijkauto, daar horen dit soort dingen bij. By the way, hij is nog steeds boos over de lippenstift! De haring op mijn luchtfilter, net voor mijn (eerste) huwelijksreis, heeft veel goed voor hem gemaakt! 

Het interieur is eigenlijk best sober, maar wel heel erg netjes en groots! Alles zit op de juiste plek en het navigatiescherm springt er mooi uit. De klokken voor de bestuurder geven op een grote manier de snelheid en status van het rijden aan. De ruimte voorin is; ruim! De stoelen geven een goede steun en zijn ook te verwarmen en te koelen. Het stuurwiel is ook te verwarmen. De flesjes water staan lekker stevig. De ruimte achterin is heerlijk groot, eindelijk weer eens een auto die genoeg plek geeft aan medepassagiers. De kofferbak is van het gelijke kapittel. 

De Toyota RAV4 Plug-in is een super lekkere reisauto en heeft een prima uitstraling. Hij ligt goed op de weg en stuurt lekker strak. Het zicht is rondom goed en wij kwamen uit op een gemiddeld verbruik van 3,7 liter op de 100 kilometer. Voor een dergelijke auto een uitstekend verbruik, uiteraard mede door de Plug-in, kan je rond de 80 kilometer elektrisch rijden. 

Deze uitvoering kost € 65.575, – en is te koop vanaf € 51.495, -. Een benzine uitvoering is al te koop vanaf € 36.995, -. Dan is het inpluggen toch € 15.000, – duurder. Als je heel veel kilometers maakt, krijg je het er wel uit. Anders wordt dit een lastig verhaal. 

Populaire artikelen

Mazda3 e-Skyactiv X 186 pk Exclusive Line
Autotest Mazda3 e-Skyactiv X 186 pk Exclusive Line: Stijl en efficiëntie in..
Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid
Autotest: Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid in de praktijk   Als wij..
BYD Dolphin
Autotest BYD Dolphin: Een betaalbare elektrische stadsauto in de praktijk De BYD..