Introductie
Een kennis van mij werkt al een tijdje voor dit Chinese autobedrijf, Xpeng. Dus, werd het tijd om deze Xpeng eens in de praktijk te testen. Via die man in contact gekomen met de a.i. PR-man, Jasper. Die ken ik nog vanuit zijn vorige werkgever. Nu, zelfstandig ondernemer en neemt de honneurs waar tot er een vaste pr-manager gevonden is. Leuk om hem te ontmoeten. Hij neemt mij mee naar de Xpeng en vertelt over diverse zaken die aanwezig zijn. Zo schijnt er in China een gradering te zijn om autonoom te rijden. Deze Xpeng scoort redelijk hoog, maar voor onze maatstaf een beetje te veel van het goede. Gelukkig is het uit te schakelen en Jasper vertelt mij hoe dat moet. De volgende dag zit ik mij een hoedje te zoeken hoe dat moet. Maar, gelukkig het werkt niet meer. Het gaat dan om binnen de lijnen rijden, afstand tot je voorligger, ingrijpen als de auto denkt dat het fout gaat, leuk maar als ik en noodgreep moet doen om een aanrijding te voorkomen, gaat het systeem juist tegenwerken. De Chinezen hebben het idee dat een robot de mens kan nadoen. Nou, mooi niet!
Binnenruimte
Voor de bestuurder een bekend Chinees scherm. Al in vele andere ook gezien. Was zeker in de aanbieding. Heb ik ook eens bij een Duits merk gezien, die ook leverde aan Amerikanen, wat een bagger. Mijn vader is in 1996 overleden en reed Amerikanen, toen zat er kinderhandle op voor de cruise control. In het midden van deze Xpeng en groot scherm. Eronder een lekker groot vak, je telefoon kan daar draadloos opgeladen worden. Dan een plek voor twee flesjes water, staan prima. Het middenkastje heeft een klep die naar twee kanten draait. Geweldig, kan de bestuurder er goed in, maar ook de bijrijder. De ruimte voorin is enorm en ook achterin is er veel ruimte. De kofferbak heeft een zeer groot volume.
Rijden
Hij rijdt goed en door de vele camera’s zou je veilig moeten voelen. Aan de zijkant zitten ook camera’s en die geven een heel vreemd beeld om je scherm, voor de bestuurder. Die camera staat naar achteren gericht en geeft de auto’s aan, maar deze rijden allemaal achteruit! Niet fijn om daarnaar te kijken en werkt de veiligheid niet in de hand. Tijdens het rijden viel ook regelmatig de radio uit. Dan heeft de Xpeng ook systeem waarmee de Xpeng aan kan spreken en die doet dan diverse handelingen, zoals bijvoorbeeld: bel mijn schoonmoeder. Maar die stem is zo deprimerend dat je daar vanzelf vanaf ziet.
Conclusie
Na een aantal andere Chinese auto’s, is deze helaas geen favoriete. We kregen een beetje het idee dat dit een prototype is. Te veel zaken die beter moeten. Maar wel heel veel ruimte. Hij is te koop vanaf € 49.990, — Onze uitvoering is ervan € 53.980, –