Volvo XC 40 en Volvo C 40, beide Recharge.
Introductie.
Na een lange periode, eindelijk weer eens een Volvo! En niet één, maar twee achter elkaar. Recharge noemen zij deze bij het Zweedse merk. In praktische taal, alleen elektrisch, dus geen brandstof. Wel twee hele mooie auto’s! Maar wat is het verschil tussen deze twee auto’s, behalve één letter. Op zich tot aan het achterraam niet zoveel, aan de voorkant zijn de koplampen iets anders, maar het grootste verschil zit aan de achterkant. De XC 40 heeft meer de look van een SUV, terwijl de C 40 meer op een coupé lijkt. Dan is de kofferbak van de XC 40 groter dan de C 40? Vraagt u terecht. Nee, want de C 40 is zes centimeter langer en daardoor hebben zij dezelfde inhoud. Wat is praktischer? Tja, dat hangt van een aantal factoren af, die u zelf alleen kunt invullen.
Binnenruimte.
Het stuur is voorzien van de nodige knoppen, voor mij het is altijd wennen hoe de indeling is. Ik rijd maar een weekje in een testauto en helaas is er bij elk merk weer een andere indeling. In de Volvo zit erop het stuur twee knoppen om de afstand tot de voorligger in te stellen, als je rijdt op de cruise control. Voor de bestuurder de standaard informatie. In het midden valt meteen het mooie grote scherm op. Volvo is blijkbaar een fan van Apple. Alleen apparaten van dit merk kunnen aangesloten worden. Ook de opladers met een draad, via de USB, kan niet gebruikt worden voor mijn Samsung. Wel kan je je Googleaccount activeren, maar mijn favoriete navigatie kan ik dan niet naar voren halen. Wel Maps, maar dat vind ik niets. Te veel fouten. Je telefoon opladen gaat alleen via een 12V aansluiting.
De stoelen zitten prima en hebben in de zitting een stuk wat naar voren versteld kan worden. Daardoor is de ondersteuning van je dijbeen heel goed in te stellen. Compliment voor deze stoelen. In de XC 40 waren het leren stoelen en in de C 40 was het stof. Wel een hele mooie grijze kleur. Uiteraard ontbreekt stoelverwarming en stuurverwarming niet. Achterin is ook bankverwarming. De ruimte voorin is meer dan geweldig en ook achterin is er veel plek. Er zijn in de deuren ruime opbergvakken. De flesjes water staan aan de goede kant en ook redelijk goed vast. De kofferbak is qua grootte gelijk, maar uiteraard heel anders van vorm. De XC 40 is meer vierkant en de C 40 veel minder hoog.
De XC 40 heeft een fijn schuifdak en de C 40 alleen een panoramisch dak. Echter, dit is in deze uitvoeringen. Raadpleeg een dealer voor de exacte specificatie voor de Volvo die u graag wilt hebben. Ergo, wat wij gereden hebben is één van de vele modellen, met deze opties. In het dashboard is er een sfeervolle achtergrond; de transparante achtergrondverlichting is geïnspireerd op het Scandinavische landschap en geeft het interieur een eigentijdse uitstraling.
Rijden.
Na alle spullen weer overgeladen, breekt het moment aan om de instellingen te doen. Telefoon aansluiten, stoel instellen, spiegels en dan uitzoeken waar alles zit. Elke keer weer een verrassing. Dan ook staat de automatische verlichting en ruitenwissers aan. Oeps, dan is er iets wat je absoluut niet zou verwachten. Maar ook wat je niet mag en kan verwachten. Er is namelijk geen automatische ruitenwisser. Uit, interval, stand 1 en stand 2. Vreemd! Dan op zoek naar de startknop, er is een rondje, maar deze zit dicht. Tja, dan blijft er maar één ding over, kijken of hij vooruitgaat. En wat blijkt, de pook naar D verplaatsen en hij gaat van zijn plek. Je moet het maar weten. Een paar dagen later gaan wij een rit maken van bijna 400 km. Halen wij niet, volgens de boardcomputer. 330 is de max. Okay, had ik al rekening mee gehouden. Wij rijden de A16 op en ik geef (te veel) gas. Wij rijden zeker 120 km en na 3 km, konden wij nog maar 240 km rijden. Weer een deuk in mijn vertrouwen, qua EV rijden. Dan maar op de cruise control en toen liep hij weer langzaam op naar de 280. Krijg je ook geen bekeuring voor te hard rijden. Maar de beide Volvo’s rijden uitstekend, sterker nog, hij zou wel bij ons passen.
Conclusie.
Welke zou dan bij ons passen, de XC 40. Bij de C 40 vind ik het grote nadeel dat als je in de achteruitkijkspiegel kijkt, je een slecht beeld hebt. Daar stoor ik mij aan. De Volvo C 40 begint op de prijslijst bij € 49.495, – en de XC 40 begint bij € 49.795, – Allebeide mogen wel een aanhanger (geremd) tot 1800 kg trekken! Dat is dan ook weer heel speciaal. Interesse, ga zelf eens kijken bij een Volvo dealer, is er nog veel meer te ontdekken.
Hieronder de foto’s van de Volvo C 40