NIO ET5

De Praktijkauto

NIO ET 5 en ET 7

Introductie

Ik doe weer eens twee testen in één. Waarom, bijna identieke auto’s en waarbij de ET 7 de grootste is, tja gek hé 😊 Qua prijs maakt het ook veel uit, maar dat komt ook daar dat de ET 5 minder luxe is. Maar goed, haal een drankje en misschien een nootje, wat deze introductie is waarschijnlijk de langste die ook geschreven heb. U bent gewaarschuwd.

De Nio is een elektrische auto. Dan hoor je meteen: “Waarom een Chinees”?  Het is inderdaad een auto die in China gemaakt wordt. Maar waar mee belt, zal denk ik ook in China gemaakt worden. Zo kan ik nog even doorgaan. De PR-Manager van NIO, Mark Heiligers was niet aanwezig, hij had een meeting. Een leuke en aardige jongedame overhandigde de sleutel. In een mooi doosje zit hij. Gelukkig krijg ik de nodige uitleg. Wat een elektronische mogelijkheden. Als je de waasstraat in rijdt, moet de NIO in de N stand, neutraal. Er staat alleen P, D en R. Via de knop rijinstellingen vind je via het scherm de N stand! Daar is de uitleg voor!

Dan ff een vraag hoe de service is. Normaal heb ik daar niets mee te maken, wat kan je gebeuren in een weekje rijden? Nou, dit dus. Ik activeer de gastmodus om mijn eigen instellingen van scherm e.d. om mijn eigen gegevens op te slaan. De vorige berijder had daar een code ingesteld en er werkte diverse zaken niet meer. Ik kon gewoon rijden, maar bijvoorbeeld het kastje middenin ging niet meer open. Dus, Mark gebeld. Dan komt er naar voren wat ik nooit meemaak. Er wordt wat heen en weer gebeld, Mark zegt dat er morgen een serviceauto komt. Maar een telefoontje later blijkt dat zijn technische mensen ingelogd hebben in de auto en de nieuwe code aan mij doorgegeven hebben. Alles opgelost.

Hallo? Bent u er nog😊

Interieur

Bij het instappen is de vriendelijke jongedame weer aanwezig. Als mijn lieverd instapt zegt zij: “Goedemorgen”!  Als ik dan instap hetzelfde. Beste lezer: Maak kennis met Nomi. Boven op het dashboard zit Nomi. Als mijn vrouw instapt kijkt zij naar links en dan omdraaien naar mij. Zij luistert alleen naar in Engels gesproken opdrachten. Bijvoorbeeld: Hai Nomi, turn on the radio? En dan, antwoord zij: OK! Hai Nomi, how is the weather? En dan geeft zij precies het weer op de plek waar je bent. Ik dacht zelfs even na een paar vragen dat zij zei: Hai dear? Dus zeg ik tegen mijn vrouw: Moet niet gekker worden. Want als ik te lang naar mijn vrouw kijkt, zegt dat ik op de weg moet letten. Tja, dan moet je stoppen om haar eens goed toe te spreken 😊 😊 😊 Maar zij zei uiteindelijk Hai there. Nomi kan heel veel voor je betekenen. Stoelverwarming aan, of uit. Massage aan, navigeren naar, er is een file? Oh, oh , wat leuk.

Dit was dus een korte introductie van een heerlijke vrouwelijke stem.

De stoelen zitten prima en geven voldoende steun. Verwarming en koeling aanwezig. Ook diverse massage instellingen. Ook is de zitting te verlengen. Deze instellingen gaan via Nomi of het scherm. Eigenlijk alles gaat via het scherm. Het instellen van stuur en buitenspiegels gaat ook via het scherm. Dan op het stuur de midden knop indrukken en met de andere knoppen alles instellen. Oeps, ik hoor alweer de tegenstanders. Wat als het uitvalt? De service is uitstekend. Dus, die bellen. Maar met een benzineauto kan er ook van alles misgaan. Onze zoon ging met een gloednieuwe Ford naar Spanje en kwam met een Nissan terug. Maanden later kreeg hij zijn Ford weer terug. Goed terug naar het interieur. Terug naar de ET7 en de ET5, beide hebben een mooi groot scherm en het staat niet hoog. Mijn vrouw kan er overheen kijken. Voor de bestuurder een klein scherm met o.a. de snelheidsmeter, of de deuren geopend zijn, Resterend bereik en hoe vol de accu is. En nog een aantal noodzakelijke zaken die weergegeven worden. Wij hebben altijd veel spullen bij ons, geen probleem in de NIO’s. Onder de middenconsole is een heel groot opberg vak. In het midden zit de pook. Nou ja, pook! Een handle die naar voren (=achteruitrijden) en naar achteren kan duwen. Dat is dus vooruitrijden. Dan een mooie grote plek voor je telefoon. Die wordt meteen opgeladen (mist hij daarvoor geschikt is). Twee flesjes water staan lekker stevig achter elkaar. Dan nog iets heel leuks, Als ik het midden kastje open maak, gaat het deksel naar rechts. Maakt mijn vrouw hem open, gaat hij naar links. Dus eenieder heeft de ruimte om er iets in te leggen. Dan even achterin stappen, ook daar een leuk scherm en met heel veel instellingen. En een enorme ruimte. Mooi midden steun, met extra opbergruimte en de flesjes kunnen hier ook goed staan. De kofferbak is heel groot!

Rijden

 Of je voor- of tegenstander ben van een EV-auto, deze NIO rijdt fantastisch. Je kunt er ca. 500 km meerijden. Maar dat doe je niet. Ook met deze NIO weer naar Noord-Frankrijk en terug, bij Nazareth, sanitaire stop en opladen. Dan kom je ruim thuis. Hij rijdt echt super en Nomi is zooooooo leuk! Dan het swappen, de accu verwisselen voor een nieuwe. Binnen 5 minuten kan je weer 500 km rijden. Het is een genot om in een NIO te rijden.

Conclusie

 De NIO ET7 is een stukje groter en ook in deze uitvoering de duurste. Daar tegenover heeft de NIO ET5 alle voordelen van een NIO. Hij is wat kleiner, dat merk je achterin en minder luxe. Aan beide hangt uiteraard het bekende prijskaartje. De NIO ET 7 in onze uitvoering kost vanaf € 92.471, – De NIO ET 5 kost € 64.751, – Maar uiteindelijk is er niet genoeg papier om alles te beschrijven. In o.a. Rotterdam kan je hem bekijken en dat is zeker de moeite waard.

Foto’s zeggen veel. Onderin een kleine foto reportage van mijn lieve vrouw van het swappen van de accu. Binnen 5 minuten een volle accu in de auto! Geweldig. Dus tekst volgt.

Populaire artikelen

Range Rover Velar
Welkom bij onze gedetailleerde autotest van de Range Rover Velar. Deze luxe..
NIO EL 7
Introductie Oeps, oeps oeps, ik ben zwaar verliefd. En ik niet alleen,..
Range Rover Sport PHEV
Tja, wat zal ik hierover schrijven? Een dijk van een auto, alles..