De Praktijkauto
Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-I Hybride (85 kW/116 pk)
De ‘gewone’ Toyota Yaris hebben wij een tijdje geleden getest. De Toyota Yaris Cross is dan een logisch gevolg om ook te testen. Hij staat op dezelfde onderkant, zeg maar bodem. Echter is hij wel 24 centimeter langer en 3 centimeter breder. De bagageruimte is hierdoor wel een stuk groter geworden. Ook denkt u waarschijnlijk (net als ik) de rest is hetzelfde als bij de gewone Yaris. Mooi niet, compleet anders.
Stuurwiel? Alles erop en eraan. Dan voor de bestuurder een hele mooie grote kilometerteller. Links en rechts de nodige andere meters. Dan in het midden een mooi groot scherm. Valt meteen op, springt uit het dashboard. Uiteraard alles in te stellen via deze kanjer. Eronder een handig vakje, voor o.a. snoepjes. Climate control eronder en verder naar beneden een lekker groot vak voor bijvoorbeeld de telefoon. Met een kabel kan je de telefoon koppelen met het navigatiesysteem. Binnen 1-2 jaar zit er geen navigatie op een nieuwe auto. Dat is mijn mening, niet actueel en via je telefoon gaat het een stuk beter. Heeft niets met deze Toyota te maken, uiteraard! Dan erachter de pook. Ernaast de knoppen voor drive mode en EV rijden. Dan plek voor twee flesjes water, ook hier kan er maar één staan. Door de armsteun. De stoelen zitten prima, geven goede steun. De ruimte voorin is meer dan voldoende. Achterin, tja ik zit er bijna nooit. Om foto’s te maken van het dashboard moet ik wel achterin gaan zitten. Is geen pretje. De voorstoelen moeten echt in standje ‘voorruit plakken’, om achter in een beetje ruimte te krijgen. Makkelijk oplossing, de achterbank verstelbaar maken en dan de kofferbak te verkleinen. Hoe vaak heeft u een grote kofferbak nodig?
Wij houden van een hogere auto, leeftijd?? Absoluut, makkelijk in- en uitstappen. Daarnaast heb je een beter overzicht op de weg. Dan zit u met deze Yaris Cross goed! En de Yaris Cross stuurt fijn. Gelukkig heeft hij een prettig veercomfort. De wegligging goed, want de Toyota Yaris Cross heeft nauwelijks last van overhellen. En dan nog eens vermeldingswaard, 5 jaar garantie!
Met de gewone Yaris kwamen wij qua gebruik een stuk gunstiger uit, één liter op dertig kilometer, u weet ik vergelijk weinig. Maar deze Cross verbruikt één liter op twintig kilometer. Tien liter meer (ruim twintig euro!). Dan ga je je toch afvragen wat de meerwaarde is van deze Cross!
Kan ik niet voor u zeggen. Geld moet rollen, verstand op nul, ect, ect.
Ik vind het een stoere bak en dan blijkt dan toch de vorm, hoogte, noem maar op een doorslag te gaan geven als ik een andere auto zou gaan kopen. Ik denk dat ik voor Yaris ga!
Deze Toyota Yaris Cross Hybrid kost € 36.950, – en hij is te koop vanaf € 26.750, –