Toyota Aygo X 1.0 VVT-i S-CVT Envy

Het blijft een prachtig mooi pand, Toyota importeur is er gevestigd. Als u de A27 richting Breda rijdt, dan net over de Keizersveerbrug (De brug is eind jaren ’70 vervangen door 6 hergebruikte elementen (3 voor elke rijrichting) uit de Moerdijkbrug. Dit brugtype, een vakwerkbrug, is de enige in heel Nederland die nog voor een autosnelweg wordt gebruikt. Een vergelijkbare constructie is op de oude Bommelsebrug toegepast), ziet u aan de rechterkant een fraaie koepel. Binnenin is een hele grote showroom. Hij wordt ook gebruikt voor diverse evenementen. Ook is er een klein automuseum gevestigd.  Het grote Louwman Museum zit in Wassenaar. Is absoluut de moeite waard om te gaan kijken. Als wij de Toyota terugbrengen is een collega bezig om foto’s te maken van zeer oude automobielen.

Goed, eerst maar vanaf begin. Wouter Spanjaart is alweer een half jaar bij deze importeur werkzaam. Tjonge wat gaat de tijd toch snel. Hij vertelt over de ruimte in de Aygo X. “Voorin is er prima plek, achterin niet.” Dan wordt het dus tijd om het zelf te gaan ervaren. U kent het ritueel, de praktijkspullen overladen. Valt meteen op dat er voorin genoeg ruimte is, maar opbergruimte valt tegen. Er is ook geen middenarmsteun, dat zorgt meestal voor een lekkere ruimte. Daarnaast mis ik de steun bij het instappen. Als je een steun gewend bent, steun je erop tijdens het instappen. Achterin is er inderdaad bijna geen plek. Als wij enige dagen later, onze zoon meenemen voor zijn wekelijkse boodschappen, moet mijn lieverd achterin gaan zitten en onze Mark de stoel zover naar voren dat hij bij wijze van spreken tegen de voorruit plakt. Goed, nog even terug naar de introductie van Wouter: “Dit is de Envy uitvoering en is ook de meest verkochte Aygo X. Hij is voorzien van een CVT automaat en dat merk je vooral als je goed gas geeft. Dan gaat de motor gieren en maakt hij veel geluid. Rustig rijdend hoor je hem helemaal niet.” Zo, mijn verhaal in een notendop door dé PR man van Toyota.

Zelf heb ik vele cursussen mogen en moeten ondergaan, dus de verkooppraatjes herken ik wel. Maar, Wouter heeft het goed verwoord. Zo, nu mijn verhaal verder! De stoelen zitten prima en zijn met de hand te verstellen. Elektrisch is leuk, maar hoe vaak verstelt u uw stoel. Als u met meerdere personen de auto gebruikt is het ideaal, maar met deze Toyota zal dat niet veel gebeuren! Dit is een aanname Smaal! Ok, u heeft gelijk. Deze Aygo X is te leuk om niet te delen. Dus, gewoon met de hand de stoel opnieuw instellen. Gelukkig is de passagiersstoel ook in hoogte te verstellen. Het stuur is voorzien van alle noodzakelijke knoppen en daarvoor het dashboard. Bovenin de kilometerteller, links ernaast de toerenteller en rechts de tankinhoud. In het midden een redelijk groot vak voor de boardcomputer. Het geheel mooi voorzien van een ronde omlijsting. Deze trend wordt voorgezet in het midden, daar zit een redelijk groot scherm voor de navigatie. Dan meteen het volgende: In deze relatief goedkope en kleine auto zit een draadloze oplader voor de telefoon. Maar, de telefoon zoekt ook meteen (draadloos dus) contact met het navigatiescherm. De eerste keer even toestemming geven en hup, daar is je eigen telefoon op het scherm. Ik vind dit echt fantastisch!! Chapeau voor Toyota!

Dan volgt de bediening van de climate control en verder naar beneden een Qi vak. Dan voor de pook kunnen twee flesjes water staan. Als ze vol zijn, dan vallen ze bijna om. Ze vallen er niet uit, maar staan niet stevig vast. De ruimte 3-4 cm dieper maken en het probleem is opgelost. Simpel toch😊

Als ik foto’s maak, zit ik ook achterin om de voorkant te fotograferen. Ik heb geen last van claustrofobie, maar dat krijg je wel als je achterin probeer te stappen. Met mijn benen buiten de auto lukt het om een beetje op de bank te gaan zitten. De opening is ook niet groot genoeg om normaal in te stappen. Ik krijg het Spaans benauwd! Weet u nog over het boodschappen doen? Ik had toen al medelijden met mijn vrouw. Echter, boodschappen. Die kunt u heel makkelijk kwijt in de kofferbak, die is heel groot.

Deze Toyota Aygo X heeft een 1.0 liter motor en daar kan je prima in het verkeer mee rijden. Als je flink gas geeft hoor je de motor heel goed, maar heb je dan je snelheid bereikt, dan hoor je motor haast niet meer. In de stad is hij ook heel stil. Het zicht naar rechtsachter zou een stuk beter kunnen. Al met al is het een heerlijke auto en door zijn afmetingen lekker wendbaar en overzichtelijk.

Onze uitvoering kost € 23.995,- en dan komt er nog bij: Bi-tone premium lak: Chili Red/zwart dak € 360,- Hij is te koop vanaf € 16.550,-

Kleine ruimte achterin!

Populaire artikelen

Range Rover Velar
Welkom bij onze gedetailleerde autotest van de Range Rover Velar. Deze luxe..
NIO EL 7
Introductie Oeps, oeps oeps, ik ben zwaar verliefd. En ik niet alleen,..
Range Rover Sport PHEV
Tja, wat zal ik hierover schrijven? Een dijk van een auto, alles..