Subaru Outback 2.5i Field
Voor onze roadtrip hebben wij gekozen voor een Subaru Outback. Wij hebben regelmatig met een auto van dit merk gereden, maar een lange roadtrip was nog niet aan de orde. Dus tijd om de vernieuwde auto op te halen. Onze uitvoering is een zogenaamde Field uitvoering. Dat wist ik niet, dus na diverse instellingen de navigatie op gezocht. Moest ik toch terug naar binnen om te vragen waar deze zit. Alleen via een kabel met je telefoon. Zowel iPhone als Android. Wel fijn, heb je meteen live informatie. Ik zet altijd Waze aan, Google Maps vind ik persoonlijk niet goed. Ben altijd al tegendraads geweest, vraag maar aan mijn vrouw. Snel naar huis om de spullen te pakken. Mijn lieverd vraagt nog of er ruimte genoeg is, ik zal een voorbeeld geven. Een stormparaplu is best lang, deze kan in de lengte liggen. Dus een grote koffer, kleine koffer voor een overnachting, beautycase, laptoptas, veel waterflexjes etc alles gaat er makkelijk in. Met een dergelijke auto moet je niets tegen je familie zeggen, anders ben je elk weekend de klos om alles te vervoeren. Banken plat en je hebt zat werk. Over werk en gevolgen weten wij alles van, Covid heeft ons in beslag genomen. In het buitenland gelden nog steeds strenge eisen. In België zo wie zo een mondkap en in Frankrijk moet je ook je QR code laten zien. Niemand heeft daar een probleem mee. Wij hebben zelfs gevraagd om hem te laten lezen! Terug naar de Subaru, als wij alles ingeladen hebben en de navigatie via de telefoon ingesteld hebben, gaan wij rijden. Het is nog donker en de koplampen sturen heel prettig mee door de bocht. Wat dan toch weer aangeeft dat als juist de lampen draaien er een beter zicht wordt ge geven. Mijn vader reed vroeger een Frans Merk, en deze had het ook. By the way, ruim 60 jaar terug. Enfin, snel de snelweg op de cruise control erop. Oeps, actieve cruise controle. Dus de voorganger wordt automatisch op afstand gehouden. Of houd ik afstand. U weet ik heb hier een haat-liefdeverhouding mee. Maar, Subaru weet dat en het is uit te schakelen! Super. Snoevend rijden wij richting Antwerpen en het verkeer zit mee. Tot Brussel gaat het goed en normaal rijdt je dan de E411 op en is er geen verkeer meer. Dit keer niet, een auto bij Jezuseik staat in de berm. Kost ruim 40 minuten. Maar gelukkig hebben wij niets. Daarna volgas richting Walin. Onze eerste stop! Toilet, koffie met wat lekkers en dan weer door. Wij rijden nog ca. 60 km op de E411 en bij Bouillon gaan wij eraf. Navigatie aanpassen naar vermijdt snelwegen en dan via Route National richting Verdun. Een hele mooie route en bij Verdun komt de 2e Wereldoorlog sterk naar voren. De slag bij Verdun. Heel veel graven staan hier keurig in heel veel rijen. Indrukwekkend. Onze volgende grote plaats is Langres. Het ligt op ongeveer 600 meter hoogte en is een mooie stad met muren erom heen. Op de terugweg gaan wij altijd even de hele mooie kathedraal binnen. Met de Android aansluiting rijden wij via Waze. Ik heb geen goede ervaring met Maps, en Waze sluit bijna naadloos aan op onze reis. Tja, na 18 jaar weten wel de weg. Dijon is de volgende stad en uiteraard stuurt de navigatie ons door de stad. Wij rijden altijd via de rondweg en bij de afslag Longvic gaan wij eraf. De Daf garage bevestigt dat wij goed zitten. Seurre, Longhans en dan de Bresse. De kippen lopen hier heerlijk in de vrije natuur en hebben ruimte genoeg. In Bourg en Bresse overnachten wij. Ibis hotel, prettig gelegen en uitstekend voor 1 nacht. Wij hebben er 750 km opzitten en wat opvalt dat wij helemaal niet vermoeid zijn. Natuurlijk blij om uit te stappen, maar de Subaru heeft uitstekende stoelen en deze zorgen ervoor dat wij redelijk goed het hotel in lopen.
De volgende dag is de laatste trip richting Côte d’Azur. Wij rijden op Voiron aan, na een steile afdaling rijden wij de stad in. Recht op een gigantische kerk, heel mooi. Op naar Grenoble en wij pakken dan de A480, rondweg. 2 jaar geleden waren ze al bezig en nog steeds. Dan de afslag Gap, Sisteron. De N85. Hier begint het echte bochtenwerk. Meteen een circulation alternee. Stoplichten in dit geval. Tja, de zijwanden van de bergen moeten ook onderhouden worden. Inmiddels zijn wij bijna 3 uur onderweg, dus tijd voor een stop. Bij de McDonalds vinden wij altijd een plek voor het gebruik van de toilet en buiten zitten wij heerlijk in de zon te genieten van een cappuccino. De Subaru Outback, staat fier op de parking. Hij mag even rusten. Daarna moet hij flink aan de bak. Dan hoor je dat door CVT-versnellingsbak, de motor flink in de toeren gaat. Dat heeft wel één nadeel. Mijn vrouw denkt dat ik aan het scheuren ben. Maar de motor loeit gewoon goed door, als je het gaspedaal intrapt. En dat is nodig om de bergen in te gaan. Naar beneden rijdend hoor ik mijn lieverd helemaal niet en gaat het ook niet zo hard😊
Het is prachtig om de berg voor Gap op te gaan, ruim 1200 meter hoog en dan in volle vaart terug naar ca 500 meter hoog. In een paar kilometer. Deze stad ligt aan je voeten. Tijdens het dalen ga ik op de flippers rijden, uit de automaat en handmatig! Met de flippers kan je op- en afschakelen. Hoef je niet constant te remmen. Met dit soort bochten ga je de Subaru nog meer waarderen. Hij sleurt je er gewoon doorheen. De stoelen geven ook zoveel steun! Na Gap rijden wij in een fuik, wel een bord gezien, niet goed opgelet. Er is een wegafzetting. Probeer dan maar eens de juiste weg te vinden. Gelukkig zitten er ook genoeg Fransen op de weg en rijdt ze achteraan en zie dan bordjes staan Sisteron. Een vliegbijeenkomst zorgt voor een complete afzetting. Voor Sisteron is er een leuke parkeerplaats en de inwendige mens moet voorzien worden van voedsel. Rondje lopen, foto maken van de Outback, en weer door. Na de Citadel rijdt je volgende dorp binnen, Les Bonnes Enfants. Blijft ons altijd bij. Op naar Digne les Bains en dan het laatste stuk van de Route Napoleon. Dwars door het gebergte, enorme rotsen, toeteren voor bochten, wat is de natuur toch mooi en ruig! Na de volgende hogere berg zie wij het kerkje van Castelane. Ligt hoog op een rots. Mooi stukje vakwerk hoe dat ooit gebouwd is. En dan de borden Frejus/Saint Raphael. Als goede Hollanders rijden wij eerst naar de Géant Supermarché. Wijn, kaas, melk, water kopen voor op de hotelkamer. Ons hotel, Vieuw du Port, ligt dus aan de haven. Als je Frejus uitrijdt kom je op Rond Point Kennedy en meteen rechtsaf is Parking Kennedy. Ideaal gelegen en hup naar binnen. WIJ ZIJN ER! De eerste spullen eruit en binnen 1 minuut staan wij in het hotel. Monsieur Francois, de eigenaar, heet ons van harte welkom. Leuk, meteen je naam weer weten. Na het gebruikelijke over petit dejeuner tijden e.d. krijgen wij de parkingkaart van de parking! Logisch toch? De eerste spullen naar boven en dan terug naar de Subaru. Wij hadden een kaartje gepakt en gaan betalen. € 0,- mooi, wij rijden eruit, de rotonde rond en sturen de Subaru weer terug de parking in. Nu naar binnen met de parkingkaart, oftewel abonnee. Wij pakken meteen de laatste spullen mee en laten de Subaru Outback in een mooie, droge en warme parking achter voor de nacht. Hij heeft de rust verdiend. Wat een geweldige reisauto.
De dagen erna hebben wij nog vele mooie tripjes gemaakt, zeker naar Massif de L’Esterel. In dit soort gebergte is de Subaru als een vis in het water, grond, zand, gebergte, rotsen, alles waar een permante 4 wiel aangedreven Subaru zich thuis voelt. Pootje oplichten, pas de problem. Als wij dan het Massif gerond zijn, worden wij getrakteerd op een bijzonder mooi uitzicht op de Middellandse Zee en de stad Cannes. De Outback staat er stijfjes bij, zoiets van; heb ik jullie wel gebracht! Heeft hij nog gelijk ook. Echter, er zijn een paar puntjes die aandacht vergen. De cruise control, zeker als er hoogteverschil is in de weg. Ik zet de cruise control op 83 km. Zit je goed qua controle. (80 is de norm op een RN weg). Hij schommelt tussen de 75 en 88 km per uur. Een flitspaal wist dat prima vast te leggen. Het Eyesight systeem viel een aantal keren uit, soms heel kort en één keer duurde het langer. Ik had mijzelf als gebruiker toegevoegd en regelmatig pakte de Subaru dat niet op. Net als bij andere auto’s is de blik van de mens niet na te bouwen. In een bocht, waar ik doorheen kon kijken, ziet de Outback een obstakel en gaat vol in de rem.
De terugweg is soepel en prima verlopen en tijdens deze roadtrip hebben wij gemiddeld 7,4 liter benzine verbruikt op 100 km. Ik vind dit voor deze auto een net gemiddelde. Nog even zeuren? Op een Subaru Outback horen achter gewoon twee hele stoere uitlaadpijpen. Het is een robuust uitziende auto. Als ik de auto terugbreng, zeg ik dat. Er is wel een type, maar helaas niet voor Nederland en dat betreuren zij ook, bij Subaru Nederland.
Uiteindelijk is er maar één conclusie, een geweldige auto, prima om mee te reizen. Daarnaast het genot van AWD, geen gezeur met elektrisch. Probeer maar eens in Frankrijk op een RN weg een laadpaal te zoeken. Mij nie belle, hoor je dan te zeggen. Als je dit wilt moet je er een half jaar vooruit trekken. Onze gereden Subaru Outback kost € 60.995,- en is te koop vanaf € 58.995, –
Een hele rij aan veiligheidsmiddelen zijn aanwezig, ik noem ze meestal niet. Kunt u beter zelf doen, wel even aanhalen, een aanhanger (geremd) tot maximaal 2000 kg mag erachter. Heb je toch een behoorlijk sleurhut. Voor diegene die eens willen proefrijden? Bij Autobedrijf Kleinwier in Zwijndrecht hebben ze de meest knowhow en kijk op www.kleinwier.nl