De Praktijkauto
Subaru Forester 2.0i e-BOXER First Edition
Wat het leuke is aan een Subaru, is dat zij enorme zelfspot hebben. Enige jaren geleden, tijdens de introductie van een Subaru vertelde de toenmalige directeur, dat deze Subaru heel vooruitstrevend is. Hij had als eerste Subaru een knipperlicht dat 3x gaat branden als je hem licht aantikt. De hele zaal had hij wel meteen plat gelegd van het lachen. Ik mag dat wel. Qua dit soort zaken loopt Subaru nou niet echt voorop. Maar qua andere heel belangrijke zaken lopen zij tientallen voor op de concurrentie. Ik noem er gewoon één, permante 4 wielaandrijving. Niet voor niets zie je Subaru veel in landen met bergen. En, iedereen die een caravan trekt, kent Subaru. Veel trekkracht en een hoop kilo’s mogen erachter.
Als je instapt lijkt het wel een sportwagen. Mooie aluminium pedalen, dan ook een heel mooi groot scherm. Met alles erop en eraan. Daarboven zit een nog leuker scherm, Via diverse instellingen kan je verbruik, temperatuur, af te leggen afstand etc. op en in verschillende beelden volgen. Er zijn nog meer dingen te zien, maar dat zal u zelf kunnen ontdekken via een uitgebreide proefrit.
Voor de bestuurder gelukkig het stuur, met alle mogelijkheden om bijvoorbeeld radio, telefoon, cruise control in te stellen of te veranderen. Dan erachter een prachtig scherm met snelheids- en toerenteller meter. Tussen deze meter zit de boardcomputer. Deze Forester beschikt ook over adaptieve cruise control en je ziet op dit scherm ook wanneer de remlichten aangaan. Ik vind dit super geweldig! Wat ook heel leuk is dat je via deze instelling je de voorganger ‘volgt’. Als hij dichterbij komt, remt hij enigszins bij, gaat er vandoor dan volgt de Subaru tot de ingestelde snelheid. Wat mij het meest verbaasde is dat er altijd een Subaru voor mij rijdt in dit scherm. Geweldig, dat er zoveel Subaru’s rijden.
Onder het scherm zit de climate control en dan een vak waar je bijvoorbeeld je telefoon kunt leggen. Dan naar achter de pook en de mogelijkheid om in modder en/of sneeuw te rijden. De aandrijving past zich dan aan. Ook ontbreekt de Xmode niet, ga je een helling af dan regelt de Subaru zelf de snelheid. Mooi systeem. De flesjes water staan aan de goede kant en stevig. Alleen de bovenkant van middenarmsteun is te verschuiven en dan staan de flesjes in de weg. De stoelen zitten prima en gelukkig is er ook stoelverwarming aanwezig. Dat er ook stuurwarming op zit zal u niet verbazen, zit ook niet op veel concurrenten. Ook achterin zit u prima en twee 12V oplaadpunten en gelukkig ook achterin kontverwarming. Tja, blijft een gezegde van onze jongste kleindochter. De kofferbak is gewoon groot! Wat ik persoonlijk graag zou willen hebben, zijn symmetrische uitlaatpijpen, aan beide zijde dus. Maar, nogmaals dat is mijn persoonlijke smaak, dat staat mooier.
Deze Forester is een hybride uitvoering en helaas is daar (nog) weinig aan gedaan. De actieradius is zeer gering, maar let op! Bij de volgende wordt rond uit gezegd dat Subaru het wiel heeft uitgevonden en een riante actieradius heeft, even wachten. Maar hij rijdt echt super, de automaat schakelt soepel op en het gieren van deze CVT automaat valt best wel mee.
Heeft een caravan? Of moet u andere zaken vaak achter uw auto hangen? En nog geen Subaru? Dan wordt het tijd om eens bij een Subaru dealer langs te gaan. Woont u in de Drechtsteden dan is er zeer enthousiaste dealer, Kleinwier in Zwijndrecht. Onze uitvoering kost € 51.191,- en hij te koop vanaf € 46.995 – En dan mag hij een aanhanger trekken van maximaal 1870 kg!