Roadtrip naar Zuid-Frankrijk met de MAZDA CX-5 LUXURY SKYACTIV-G 121

 Introductie.

 Het is een vrijdagochtend en ik ben om 5.00 uur wakker. Wij moeten een eindje rijden dus stap ik uit bed. Mijn vrouw vraagt hoe laat het is en ik zeg vijf uur. “Blijf ik nog wel even liggen!” Ik vraag of ze vergeten is dat wij naar Zuid-Frankrijk gaan, zit die lieverd al gepakt en gezakt in de auto, voordat ik een douche heb kunnen nemen 😊 Nee, dat is natuurlijk niet gebeurt. Wel om 5.00 uur eruit. De grote koffer heb ik de avond ervoor al in de Mazda gelegd. Dan weet je meteen of er genoeg ruimte over is. Gaat prima en onder de vloer is er genoeg ruimte om onze flesjes water op te bergen. Enige nadeel is dat als alle koffers erin liggen, dat je niet bij de flesjes kan komen. Regeren is vooruitzien, dus vast een aantal flesjes ‘veilig’ gesteld. De bewuste ochtend nemen wij een kleine koffer, voor onderweg, en de rest van onze spullen mee naar de auto. Alles past er ruim in. De koelbox op de achterbank, aansluiten in de middenarmsteun en in de veiligheidsriem. In het donker rijden wij naar onze eerste slaapplaats. Bourg en Bresse! Ongeveer 750 kilometer.

Binnenruimte.

Het dashboard ziet er prima uit, alles zit op de juiste plek. Alleen vind ik de boardcomputer moeilijk te vinden en ook de instellingen zijn niet helemaal wat ik gewend ben. Let op: ook dit is weer een moment opname en als het je eigen auto is kijk je er anders tegenaan. Met een snoer kan je je telefoon aansluiten en je eigen navigatiesysteem bepalen. Ik rijd altijd met Waze, zoals bekend is bij de lezers. Het scherm wordt dus mijn scherm. Alleen niet helemaal groot, een stuk aan de linkerkant is voorzien van dag en temperatuur. Ook mis je dan de navigatie in de voorruit. Daar moeten ze nog wat op verzinnen. Is bij alle merken zo! De klokken voor de bestuurder zijn heerlijk om te zien, gewoon en dus eenvoudig. Geweldig. De flesjes water staan stevig, soms heb ik er ietsjes last van. De flesjes drie centimeter laten zakken, en weg is het! De ruimte voorin is uitstekend, achterin ook.  De kofferbak heeft u al gelezen. Dan de stoelen, in onze versie voorzien van zowel verwarming als koeling! Dan de stoelen, na een rit van bijna elf uur, stappen wij redelijk fris uit de Mazda. Geen vermoeide lijven. Dus een groot compliment!

Rijden.

 Onze route is via A16, Antwerpen en dan naar Brussel. Er is een ongeluk gebeurt bij Kontich en het voorstel is om de oude weg via Boom te nemen. Wat een leuke weg is dit toch, alleen wel veel stoplichten. Dus, wat langer onderweg, maar wij blijven rijden. Op Waze zie ik dat het verkeer vaststaat op de rijksweg. Goede beslissing. De ring van Brussel is bijna altijd ellende, nu dus ook weer. Oponthoud van ca. 10 minuten valt het nog mee. Dan via de bekende rare slinger de E411 op. Weg de drukte en wij kunnen lekker doorrijden. Heerlijk op de cruise control tot Wanlin. Onze eerste stop voor toilet en dan kopje koffie met iets lekkers. En dat na 2,5 uur en 220 km. Dus geen verkeerd gemiddelde. Wij rijden nog een stuk E411 en nemen de afslag Bouillon. Via Douzy, Verdun, Langres, Dijon, hier pakken wij altijd de rondweg en nemen de afslag Longvic. Richting Seurre, Longhans en dan Bourg en Bresse! Wij tanken onderweg voor € 1,52 per liter! Het Ibis hotel ligt erg goed en is een prima plek voor de nacht. Want, de volgende ochtend zijn wij meteen de stad uit. Op de Franse tankprijzen app zie ik nog net voordat wij de stad uit zijn een Total met een prijs van € 1,37 per liter. Mag u raden of ik getankt heb! Het weer zit niet mee, veel bewolking en regen. Maar goed, in de bergen is het zo wie zo geen goed idee om hard te rijden. De eerste grote plaats is Voiron, Grenoble en de Route Napoleon. Van een hoogte van 1200 meter scheuren wij met heel veel haarspeldbochten naar Gap. Sisteron volgt, Les Bonnes Enfants, blijft te leuk om dit te vermelden, volgt erna. Digne-les-Bains komt eraan en dan eigenlijk het mooiste stuk. Richting Castellane, prachtige rotspartijen. Dan de Côte d’Azur.  Als rechtgeaarde Hollander, eerst langs de Géant, supermarché. Wij hebben dit keer een hotel aan de boulevard van Frejus en dan ben je de hele reis vergeten. Wat een uitzicht, geweldig.

Conclusie.

De Mazda CX-5 heeft ons ook weer goed thuisgebracht en met een verbruik van 7 liter benzine op 100 kilometer heeft hij het prima gedaan. Heerlijke reisauto, prima zit en zeer comfortabel. Er mag een aanhanger tot 2000 kg geremd achter! De Mazda CX-5 is te koop vanaf € 37.590, – Onze versie kost € 50.040, –

Populaire artikelen

Mazda3 e-Skyactiv X 186 pk Exclusive Line
Autotest Mazda3 e-Skyactiv X 186 pk Exclusive Line: Stijl en efficiëntie in..
Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid
Autotest: Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid in de praktijk   Als wij..
BYD Dolphin
Autotest BYD Dolphin: Een betaalbare elektrische stadsauto in de praktijk De BYD..