Range Rover Evoque

Introductie.

 Blijft toch ons favoriete merk. Ja, inderdaad, ons! Mijn vrouw is helemaal weg van een Range Rover. Als mensen vragen wat ik zou kiezen als ‘mijn’ auto is het antwoord heel duidelijk. Als wij de Staatsloterij winnen gaan wij voor een Range Sport V8 SVR. Geen twijfel mogelijk. Dus, gaan wij genieten van het kleinere zusje. Het blijft Range Rover waardig!

Deze Range Rover is een PHEV, ergo elektrisch en benzine. Hij staat aan de stroom en wordt voor ons opgehaald en voor gereden. Tja, wij kunnen ervan genieten als er een auto voor ons klaar gezet wordt. Wat een snob denk u wellicht, uitstekend, daar kan ik mij zelf prima in vinden. Een vorige PR manager van Range Rover zei, toen wij een Jaguar E Type V8 kwamen halen, niet lachen bij een stoplicht want dan zien de mensen dat hij niet van jullie is! Snel brengen wij onze spullen uit onze eigen nederige auto (maar wat zijn wij daar tevreden mee, een heerlijke auto en fijn dat hij van ons is) naar de Range Rover.

 Binnenruimte.

Het dashboard ziet er prachtig uit. Voor de bestuurder een relatief weinig indrukwekkend scherm, maar dat is schijn. Veel informatie wordt hier weergegeven. Op het stuur zit de bediening van telefoon, cruise control, radio. Alleen vind ik persoonlijk de soort touch knoppen niet erg handig. Of, ik ben niet handig 😊 In het midden een scherm wat niet zo groot is. Het staat ook nog eens in een onhandige hoek. Dat heb je als je steeds in andere auto’s rijd. Via instellingen is dit heel makkelijk te veranderen en straalt het ons tegemoet. Eronder een scherm voor klimaat instellingen en een auto gedeelte. Hier kan je, des Range Rover eigen, de keuze uit het rijden onder verschillende soorten weersomstandigheden. Geweldig! Maar het zwarte gedeelte erom heen trekt veel stof aan, misschien is het te zien op de foto. Er zitten ook de draaiknoppen voor verwarming, apart te regelen. Dan naar de beneden c.q. achteren de pook en de flesjes water. Staan stevig, maar ook weer hier; drie centimeter laten zakken en je hebt er helemaal geen last van. In het middenvak is er meer dan voldoende opbergruimte en ook is er een ruimte onder de pook. Daar is een ruimte waar je je telefoon prima kan opbergen. De ruimte voorin is ruim! Stoelen uiteraard elektrisch verstelbaar, aan beide zijden. Zij geven voldoende steun en zitten prima. De ruimte achterin is goed. De kofferbak is heerlijk groot.

Rijden.

Een Range Rover is en blijft een aparte auto om mee te rijden. De Evoque lijkt een kleinere auto, maar is het zeker niet. De combinatie van elektrisch en benzine is een goede oplossing. Alleen mis ik de mogelijkheid om tijdens het rijden op brandstof, de accu’s op te laden. Wat ik niet snap, heeft niets met de Range Rover te maken, geldt voor elke elektrische auto, is het volgende: in Zwitserland gebruiken zij water om een rad te laten draaien en daarmee elektriciteit op te wekken. Waarom dan geen klein rad aan de binnenzijde van de wielen en daarmee ook elektriciteit opwekken? Maar, goed ik ben geen expert.

Je zit als een vorst in de Range Rover Evoque, lekker hoge zit en dus goed uitzicht. Hij reageert prima en het uitzicht is in orde.

Conclusie.

We haalden een verbruik van één liter benzine op ruim 28 kilometer! Dat is een prima prestatie. Dat komt uiteraard mede door het stuk wat wij elektrisch konden rijden. De Range Rover Evoque  is te koop vanaf € 63.314,- Onze versie kost € 72.145,-

Populaire artikelen

Suzuki Swift
Dank zij de welwillende medewerking van Kristiaan Wulffraat, Public Relations Manager van..
Range Rover Velar
Welkom bij onze gedetailleerde autotest van de Range Rover Velar. Deze luxe..
NIO EL 7
Introductie Oeps, oeps oeps, ik ben zwaar verliefd. En ik niet alleen,..