De Praktijkauto
Nissan AriYa
Introductie
Na prettige contacten met Kevin, wordt de sleutel van deze Nissan overhandigd door Marjon Daggenvoorde, Communications & Events manager bij Nissan Nederland. Vanaf 1 april is zij werkzaam en wij hadden meteen een perfecte timing. Toen ik binnen liep stond zij al te wachten om de sleutel te overhandigen. Even voorstellen en wij lopen naar deze elektrische Nissan. Er staan twee AriYa’s naast elkaar. De reclame van deze Nissan AriYa is met een hele mooie kleur. Zoals op de foto’s te zien, is het die kleur niet. Ik zeg dat een mooie zwarte ook niet lelijk is, maar dan zegt Marjon dat het groen is. De dag van inleveren zag ik uiteindelijk een glimp van groen. Op het kenteken staat kleur: blauw! Marjon vraagt of ik naar het kenteken gekeken heb, dat heb ik dus niet gedaan. Ik verwacht dat het juiste kenteken bewijs in de juiste auto ligt. Het vervolg komt.
Interieur
Voor de bestuurder gelukkig het dashboard. Op de foto twee ronde klokken met daartussenin de achterkant van de auto. Ok, komen de remlichten weer😊 De indeling van dit elektronisch dashboard is in te stellen. Op het stuur de nodige knoppen voor radio, cruise control, instellingen en de boardcomputer. Dan terug naar het scherm, dat loopt direct door naar het navigatiegedeelte. Ertussen in is een touch knop voor de camera en lichtinstelling van het dashboard. Dan een heel mooi groot scherm. Met aan de zijkant de touch knoppen om te veranderen naar radio, telefoon etc. Telefoon aansluiten is een fluitje van een cent. Draadloos mijn Android aansluiten gaat niet. Bij de instellingen zie ik wel een knop voor een IPhone. Dus dan maar met een draad. De telefoon kan wel draadloos opgeladen worden. Onder de armsteun zit deze verborgen. Daar is geen kastje. Maar kijk eens op de foto van dit gedeelte. Je ziet een open/close knop zitten. De foto erna zie je een vak. Dit kan dus elektrisch geopend worden door die knoppen. Geweldig! Wat een vondst. Ik hou van dit soort dingen. Via tiptouch is ook de climate control te bedienen. Dan nog even de midden steun. Deze is elektrisch naar voren en achteren te verplaatsen! Wederom chapeau! Wij nemen altijd (te) veel spullen mee en op de grond is, tussen de voorstoelen is er genoeg ruimte die niet benut wordt. Daar zou met een opstaande rand een extra opbergruimte gecreëerd kunnen worden. De stoelen zitten uitstekend en zijn beide elektrisch in te stellen. Ook is de verwarming/koeling voor de stoelen automatisch in te stellen. Ben ik nog niet eerder tegen gekomen. Uiteraard ontbreekt stuurverwarming niet. Achterin is het prima vertoeven. Eindelijk rijdt onze kleindochter weer eens mee, Chayenne heeft een auto gekocht en die gaan wij samen ophalen. “Ik heb ook kontverwarming opa”! zegt zij. Tja, dan merk je dat je oud word. Een auto halen voor je kleindochter en toch blijft het die kleine!
Rijden
Ook deze Nissan is voorzien van een e-pedal. Kan ik de tekst van de Qashqai herhalen, maar lees deze test maar erop na, wat het inhoudt. Als je deze functie inschakelt, blijft hij aan staan. Ook na het stoppen van de Nissan. Wat ons tot tevredenheid stemde was het verbruik. Zeker in het begin. Van ons adres tot de Moerdijkbrug is toch al gauw een kilometer of 15. Bij deze elektrische Nissan was er slechts 2 kilometer van de actieradius af. Een lange rit van ca. 450 km red je niet op één lading. Gelukkig moest ik een sanitaire stop maken en meteen aan de snellader. Nog een op de telefoon kijken en na 20 minuten konden wij weer ruim 300 km rijden. Voor een tocht van 200! Mijn vrouw heeft slechts één keer gevraagd of wij het gaan redden, zij voelde zich prima in deze Nissan.
Conclusie
Deze Nissan AriYa kost in onze uitvoering vanaf € 59.901, – Hij begint bij € 47.990, – Het is een heerlijk rijdende auto, die de concurrentie zeker slapeloze nachten zal bezorgen. Probeer hem zelf maar eens, ons elektrisch gevoel is een stuk sterker geworden.