De Praktijkauto
Mitsubishi ASX
Introductie
Deze Mitsubishi ASX halen wij op bij een dealer in Amstelveen. Uit eerdere ervaringen blijkt dat er weinig communicatie is, dus is het even zoeken wie er iets vanaf weet. Een bijzonder aardige jongeman, met veel levenservaring, staat mij te woord. Meteen een leuk gesprek over auto’s, België en nog meer. Hij vraagt of wij een auto achterlaten en ik antwoord dat wij onze Renault Captur achterlaten. “Dan ben ik benieuwd naar jullie ervaring met deze Mitsubishi ASX”! zegt hij. Mijn oog was al gevallen op een Renault Captur, het nieuwste model. Staat er Mitsubishi op!! 😊😊
Volgende keer een Renault testen en kan ik de test zo overnemen. Op deze manier wordt het niet leuk meer om diverse merken te testen. Kijk maar eens naar de C1, 107, Aygo. Maar ook in de bedrijfsauto’s, precies hetzelfde.
Interieur
Maar goed, onafhankelijk als ik ben, ga ik door. Dat ik laatst € 100,- in het handschoenenkastje vond, hielp wel mee om iets positiefs te schrijven😊 Nee, dat gebeurt niet. Grapje!!! Op het stuur zitten heel veel knoppen, cruise control, telefoon, radio en dat alles heel overzichtelijk. Dan voor de bestuurder de elektronische klokken. Ook wat het bereik is elektrisch en op benzine. In het midden een groot, rechtopstaand scherm. Via deze kan je alles regelen. Het lijkt wel een grote tablet. Eronder de climate control en dan een vakje om je telefoon neer te leggen. Als je Apple of Android op je scherm wilt, dan via een draadje. Erachter de pook en dan nog een klein opbergvakje. De stoelen zitten prima en voorin is er genoeg ruimte. Achterin is de ruimte beperkt. De kofferbak heeft twee standen, de vloer omhoog, dan is de ruimte redelijk. De vloer op de grond, dan heb je een zee van ruimte. In onze eigen auto hebben wij dit ook. Heerlijk om flesjes water e.d., onderin te leggen. Rollen ze niet door de bak, dat is in deze Mitsubishi ASX dus ook zo. Ik kom nog even terug op het dashboard, tussen de klokken in zie je de achterkant van de auto. Niet in werkelijkheid, maar als voorbeeld. Als je de richtingaanwijzer aan zet, zie je dat op je scherm. Wat ik dan mis, zijn de lampen als je gaat remmen. Zeker bij een Plug-in kan je meestal extra afremmen (regenereren heet dat in vak termen) om stroom op te wekken. Maar, dan rem ik niet en ik zie graag of mijn achterligger mijn remlichten wel ziet!
Rijden
Als liefhebber van een Franse auto, bevalt deze Mitsubishi uitstekend. Hij rijdt geweldig, stuurt prima en het uitzicht is heel goed. Dankzij de Plug-in kwamen wij op een verbruik van 1 liter op 20 kilometer. Tja, dat kan beter. Op straat laden, kost € 8,- en dan kan je 70 kilometer hiermee rijden. Maar na 500 meter!! Kan je nog maar 60 kilometer rijden. Na 5 kilometer net geen 50! Dan wordt laden op straat wel redelijk duur. Zeker, omdat wij meestal in België tanken. Kost ook geld hoor ik u al denken! Klopt helemaal, maar wij moeten een auto toch in de praktijk testen. Ik kan geen test maken als volgt: ophalen, naar huis. Van huis terug. Dan kan ik een auto beter niet halen.
Conclusie
Deze ASX mag een geremde aanhanger trekken van maximaal 750 kg! Oeps, das weinig! De Mitsubishi ASX kost in onze uitvoering vanaf € 43.799, – Hij begint bij € 29.290, – Ik weet dat je niet meer mag omrekenen, maar ruim ƒ 96.000, – is toch heul veul geld!