MG ZS EV LUXURY 

De Praktijkauto 

MG ZS EV LUXURY 

Ondanks de corona, eigenlijk wil ik dit woord helemaal niet meer horen, waren wij toch een paar dagen weg. Eerst naar een hotel in Slenaken. Daarna door naar Boekelo. Van dit hotel naar Pieterburen. Maar eerst even naar Amsterdam, om een MG op te halen. Volgens de WLTP-opgave zou de MG 263 kilometer kunnen rijden. Van Amsterdam naar Pieterburen zou dit geen probleem moeten zijn. Wat wil nu het geval? Mijn lieverd wilde nog even door Delfzijl, altijd leuk om dat weer eens te zien. “Moeten we onderweg toch even een laadpaal opzoeken!” zeg ik. Voorbij Joure zit een BP-tankstation, dus gaan wij daar even opladen. Wij rijden het tankstation op, geen laadpaal. Gelukkig nog genoeg elektriciteit en wij ruim 30 kilometer verder bij een Esso wel een laadpaal gevonden. Oplaadsnelheid is daar 50kW.  Met een accu van 44 kW zou je dus theoretisch in ca. 45 minuten weer vol moeten zijn. Leuk gedacht, maar dat gaat niet op. Bij een vulling van 80% gaat hij een stuk langzamer laden, geen idee waarom. Ik denk dat de accu misschien te heet wordt en de boel in de fik gaat? Meer dan 80% snelladen heeft ook weinig zin: na ongeveer 80% gaat de laadsnelheid bij de meeste EV’s hard achteruit om de accu te beschermen. Het is dan ook sneller en goedkoper om rond 80% weer te gaan rijden en later weer tot 80% op te laden. Dit heb ik van een website gekopieerd. Oké, na 35 minuten konden wij weer 180 kilometer verder rijden. Via Delfzijl naar Pieterburen en dan denk je in al je naïviteit dat je kunt laden bij het hotel. Nou, in geheel Pieterburen is er geen laadpaal. Het hotel is al lang bezig om een laadpaal te plaatsen, alleen de gemeente werkt niet mee! Dan vraag je toch af; hoe moet dat in de toekomst? 

Op het stuur zitten diverse knoppen voor radio, cruise control, boardcomputer en dan onderin nog een paar knoppen, die moet je hard en lang indrukken voordat ze gaan werken. Merkwaardig, je zou dit niet verwachten. Ervoor zitten twee klokken, één voor de snelheid en de andere geeft aan hoeveel power u verbruikt. Ertussen in de boardcomputer. Rechtsonder zit de start- stopknop.  In het midden een navigatiescherm, normaal zou je weer verwachten dat via dit scherm diverse zaken kan instellen. Nee dus! Eronder zit wel een volumeknop en om naar een andere zender te gaan. Dan de temperatuur instelling, alles handmatig en ik vond het wat lastig om de juiste temperatuur in te stellen. Dan een ruim vakje voor bv je telefoon. Dan 3 aluminium knoppen voor rij modi, batterij en sorry, de andere weet ik niet meer😊. Een draaiknop zorgt ervoor dat u of vooruit of achteruit gaat rijden. Indrukken en hij gaat in de parkeerstand. Werkt alleen als u stilstaat. De twee flesjes water staan lekker stevig en ook niet in de weg. De stoelen zitten best goed, alleen de zitting vind ik persoonlijk te kort. Achterin is er beperkte ruimte, de voorstoelen in standje voorruitlikken dan heb je achterin genoeg ruimte. De kofferbak is heel ruim, zeker als de indeling is, dat de plank helemaal op de vloer ligt. Hij kan wat hoger gezet worden, dan heb je eronder een aparte opbergplaats. 

Een echte SUV voor de stad, dat is wat erop de site van MG staat. En daar ben ik het helemaal mee eens. Hij rijdt echt lekker, maar niet op de grote weg voor langere afstanden. Lekker toerend over het platteland, niet te ver, want daar zijn bijna geen snellaadpalen. In de rijmodus sport is hij best lekker snel, maar dan gaat de accu weer sneller leeg. 

Voor een volledig elektrische auto is de vanaf prijs € 30.985, – en dat is best geld, maar voor een elektrische absoluut niet. Wij reden de Luxury uitvoering en die is ervan af € 32.985, -. Daarnaast is er nu een zeer interessante korting, dus sla uw slag. De MG ZS EV wordt geleverd met een garantie van 7 jaar of 150.000 km op de auto. Voor de tractiebatterij geldt een garantie van 7 jaar of 150.000 km. 

Populaire artikelen

Mazda3 e-Skyactiv X 186 pk Exclusive Line
Autotest Mazda3 e-Skyactiv X 186 pk Exclusive Line: Stijl en efficiëntie in..
Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid
Autotest: Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid in de praktijk   Als wij..
BYD Dolphin
Autotest BYD Dolphin: Een betaalbare elektrische stadsauto in de praktijk De BYD..