De Praktijkauto
MG EHS PLUG-IN HYBRID LUXURY
Een totaal andere auto, waarom zeg ik dit? Ik had zelf niet goed gekeken en dacht dat de vorige MG en deze hetzelfde zouden zijn, alleen dan als plug-in. Nee, klopt niet. Deze MG is een stuk groter, indeling is ook anders en meer ruimte. En wat het grootste voordeel is, hij heeft een gewone motor erin liggen. Maar hij kan ook aan de stroom en dan kan je ongeveer 50 kilometer elektrisch rijden.
Op het stuur zitten diverse knoppen voor radio, cruise control, boardcomputer en dan onderin nog een paar knoppen, die moet je hard en lang indrukken voordat ze gaan werken. Ervoor zit een mooi dashboard, links de snelheidsmeter en rechts de powermeter. Daartussen zijn er diverse instellingen mogelijk, verbruik, afstanden, etc. Maar ook hoe is de aandrijving van de auto, elektrisch of via de motor, blijft leuk om te zien en werkt ook aanmoedigend. In het midden een lekker groot scherm, alleen de navigatie is niet echt van deze tijd. Het enige wat leuk en makkelijk is, bovenin verschijnen de huisnummers van de panden. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Maar nog beter is om je telefoon aan te sluiten, zowel Apple als Android, en dan met een eigen navigatie te gaan rijden. Eronder zit een rijtje knoppen voor, algemene instellingen van de auto, de klimaatinstellingen, harder/zachter voor de radio en terug naar het beginscherm. Eronder een af te sluiten vak voor bijvoorbeeld de telefoon. Er is een aparte aansluiting om de telefoon te koppelen aan de auto. De flesjes water staan achter de pook, maar je hebt er geen last van. Ook staan ze lekker stevig. Naast de flesjes zitten ook nog 2 vakjes, handig! Gelukkig is er ook stoelverwarming aanwezig. En het is ook fijn dat de veiligheidsriem, in de deurstijl, in hoogte te verstellen is. De lederen stoelen zitten uitstekend, het lijkt wel een sportstoel. De ruimte achterin is mede door de verstelbare achterbank prima. Er is een bekerhouder en opberg box in de achterste armleuning. De kofferklep is elektrisch te openen en de ruimte van de koffer is best aardig. Het snoer neemt toch ook wel plek in. Onder laadvloer zijn er diverse opbergvakken, niet al te groot, maar toch.
Deze MG heeft een automatische versnelling, 10 traps. Wat 10? Ja, inderdaad. 6 voor de benzinemotor en 4 voor de elektro. Deze vullen elkaar prima aan en daardoor rijdt hij soepel en snel. Hij heeft erg veel veiligheidssystemen standaard in huis. Daarnaast ook een 360° camera. Zeker handig als je achteruit moet rijden, bijvoorbeeld een parkeervak uit. Wat ook heel handig is, is de autohold. Een automaat blijft rijden. Stopt u voor een stoplicht en u laat d rem los, rolt hij langzaam vooruit. Met de autohold blijft hij staan en de remlichten blijven branden. Wat ik heel fijn vind, na dat u de motor heeft uitgezet en dan weer start, blijft de autohold aan. Bij de meeste auto’s moet je hem weer activeren. Het uitzicht is prima, het panoramisch schuifdak is supergroot. Deze MG rijdt ook heel fijn, wij reden gemiddeld 4,7 liter op 100 kilometer. Erg netjes! Hij mag een aanhangwagen tot 1500 kg geremd trekken!
Deze MG EHS is er vanaf prijs € 34.985, – Wij reden de Luxury uitvoering en die kost € 38.635, -. En dan rijdt wel een echte MG en als er ooit weer verjaardagen gevierd mogen worden, dan klinkt dat wel heel apart, zo van “Ik rijd in een MG!” Dan valt er wel even een stilte!