De Praktijkauto Mazda MX-30
Introductie.
Als mijn vrouw en ik deze Mazda ophalen merk ik meteen dat ik een grote fout gemaakt heb. Ik heb geen informatie ingewonnen over deze Mazda. Dat komt omdat de PR manager, Marieke, een super enthousiaste en snel reagerende manager is. Daarnaast, door haar vakkennis, denk ik, is een Mazda altijd goed. Al eerder aangegeven, ik heb heel veel Mazda’s gereden. Wat is de fout? Een volledige elektrische Mazda met een bereik van pak hem beet 150 kilometer. Het was rond de Kerst dat wij ermee reden. Een bezoekje aan onze dochter, in Almere, zou kunnen. Alleen bij haar is er geen laadpaal. Wij komen ook vaak in Noord Frankrijk, 195 kilometer heen en uiteraard ook weer terug. Dan moet je een hotelovernachting boeken. Mijn vrouw vraagt wat ik hier over zal gaan schrijven. Zij zit de hele tijd met de vraag of wij het nog redden om naar huis te komen.
Binnenruimte.
Het dashboard ziet er gewoon goed uit. Voor de bestuurder drie klokken, in het midden de snelheidsmeter, links de elektriciteitsverbruik meter en rechts de inhoud van de accu en de temperatuur van de accu. In het midden, in het dashboard een navigatiescherm. Eronder een scherm voor de instellingen van verwarming, telefoon etc. Dan een leuk vak, met opbergruimte. Alleen een beetje lastig om er iets uit te pakken. Want boven dit vak ‘hangt’ er het gedeelte waar de pook op zit. Wat wel leuk gevonden is, is een soort kurk weergave rond dit vak. Alleen een beetje onhandig om in het onderste/voorste vak iets weg te halen. De flesjes water staan gelukkig wel goed vast en zeker niet in de weg. Voorin is er ruimte genoeg. Maar achterin kruipen is een hele opgave. Ik dacht eerst dat het een twee deurs was. Maar nee, het is een vier deurs. Ik moest wel zoeken om de achterdeuren te openen. De achterdeuren gaan namelijk naar achteren open. Er zit geen middenstijl in deze Mazda en de achterste deur draait naar achteren open. Daardoor is de instap ietsjes minder moeilijk. Als er eenmaal in beland bent, is de ruimte best wel aardig. Maar, dan eruit! Laat, maar ik zeg niets meer.
Rijden.
Nogmaals, mijn eigen schuld. Had ik mij moeten verdiepen in wat voor Mazda dit is. Want, mijn vertrouwen in een EV-auto, was net weer iets toegenomen. Nu, weer een flinke deuk erin. Als je 80-90 kilometer gereden heb, komt er een melding dat de grote accu bijna leeg is. Nou, ik heb maar niets tegen mijn lieve schat gezegd. Want als zij dit leest en corrigeert, gaat zij spontaan in de stress stand. Eerlijk gezegd, ik was het al. Je bent maar met één ding bezig; haal ik een laadpaal? Een ritje van Dordrecht, Zierikzee, Dordrecht is toch niets bijzonders? Met deze auto moet je bijna een overnachting boeken. Wij hebben twee maal 45 minuten stil gestaan om op te laden. Ben je dus ruim 1,5 uur langer onderweg. De voorstanders zeggen; Je moet toch even wat eten, de benen strekken! Prima, maar voor ons wel op onze tijd.
Conclusie.
Helaas voor Mazda, maar dit is niet onze auto. De planning van bijna twee rijden, hebben wij ingekort tot nog geen week. De Mazda MX-30 is een aparte auto, een vormgeving die gewaagd is en dat kan je leuk vinden. Blijkbaar wel, want je ziet ze best veel rijden. In de stad, niet erbuiten. Hij is te koop vanaf € 36.440, –