Mazda CX-60 PHEV

De Praktijkauto

Mazda CX-60 PHEV

Introductie

Wat heel leuk is dat als je jouw telefoon aansluit, in mijn geval Android,  na het invoeren van een adres waar je heen wilt, dat ook de navigatie in het schermpje in de voorruit komt te staan. Bij mijn Android telefoon gebruik ik Waze en bij alle andere auto’s kreeg ik die navigatie niet te zien. Groot compliment. De Mazda CX-60 is een PHEV, dus zowel benzine als gedeeltelijk elektrisch rijden. Wederom dankzij de perfecte instelling van Marieke van Mazda Nederland kunnen wij genieten van deze auto met onze roadtrip. Als ik dit schrijf zitten wij in het vierde hotel en laatste. Hoeveel keer hebben wij kunnen laden bij de hotels? Geen enkele keer.  Ik zou zeggen, foutje bedank! Je zou deze rit met een vol elektrisch auto moeten doen. Kan je beter thuisblijven. Nee, elektrisch gaat het niet worden. Als je de normale mens spreekt, vragen zij zich af waar wij de elektriciteit vandaan moeten halen. In de 2e Kamer komen zij met die vraag in 2035!

Interieur

Heerlijk ruim interieur. De stoelen zitten prima en geven voldoende steun. Ook na een lange rit voel je dat niet in je lichaam. Voor de bestuurder een paar klokken, nou eigenlijk een elektronisch dashboard. Er zijn heel veel instelmogelijkheden. In het midden een scherm wat eruit springt! Je zou denken dat het scherm in kan klappen. Naar beneden de climate control en dan een vakje, verder naar onder, om je telefoon op te laden. Alleen werkt dat dan niet om je telefoon te koppelen aan het scherm. Dat moet echt via een draad. De flesjes water staan redelijk vast en wel op een goede plek. De ruimte voorin is meer dan voldoende. Ook is er achterin meer dan voldoende ruimte. De kofferbak is heerlijk groot. Onder de vloer is er ook nog veel extra opbergruimte. Super, de flesjes water kunnen daar liggen en rollen niet door de kofferbak heen.

Rijden

De eerste paar dagen, elke avond opladen, kwamen wij uit op een gemiddeld verbruik van 5,4: 100 km. Erg netjes voor deze grote Mazda. Wij hebben een roadtrip gedaan naar Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, België en weer thuis. Heerlijk om de navigatie in te stellen op vermijdt snelwegen. Ons eerste stuk ging naar Wiltz in Luxemburg. Binnendoor ca. 300 km en ruim 5 uur. Een hele mooie trip en het hotel was zeer bijzonder. In een oud gebouw. Kamer was oud, maar wat wil je in een oud gebouw. Maar wel verrassend compleet. Bedden goed, douche goed. Prima! Beneden in het restaurant prachtige gewelven. En top gegeten. De volgende dag door naar Dorinth Hotel in Durbach. Opeens rijden wij Luxemburg uit en belanden in Duitsland. Wij bezoeken de Aldi en de DM Drogerie. Alles heerlijk goedkoop. Een stukje verder rijden wij Frankrijk in. Dan weer Duitsland, waar zijn wij?? De grens loopt hier erg verwarrend. Het hotel, is de grootste verrassing van onze reis. Geboekt via Social Deal voor € 69,- voor 2 personen inclusief ontbijt. Wij krijgen een kamer die ons zeer verbaasd. En wij zijn best wel wat gewend. Wij stappen binnen in een hal, rechts een groot keukenblok. Links een hele mooie badkamer, met mooie tegels. Dan weer terug in de hal, twee deuren staan voor ons. Rechts een kamer en suite en links een grote slaapkamer. De volgende dag een ritje door het Zwarte Woud. Op een hoogte van ca. 600 m rijden wij vol in de sneeuw. Dan heeft de Mazda CX-60 weer een groot voordeel. AWD, oftewel, alle wielen aangedreven. En veilig gevoel, alhoewel mijn lieverd daar toch iets anders over denkt. Een beetje spinnen is er helaas niet bij😊 Veilig rijden wij weer naar beneden en de sneeuw is weg. Wij gaan naar Colmar, in de Elzas. Via Straatsburg rijden wij daar heen. Natuurlijk een omweg, maar wij zijn nog nooit door Straatburg heen gereden. Ja, sorry wij snuiven de cultuur op tijdens een rondrit. Wat een mooie stad, wij hebben genoten. Een korte rit naar Colmar. Dat viel ons een beetje tegen. Nou, Colmar op zich is een mooie stad en wij hebben er lekker rond gelopen. Het hotel, een Campanile, viel zwaar tegen. Dus snel vergeten. De volgende dag weer een mooie rit door o.a. de Vogezen. Het hoogste punt was bijna 1000 meter hoog. Wat een prachtig gebied. Onze eindbestemming was Dinant. Wie kent het niet. Het Ibis hotel ligt aan de Maas en wij hadden een kamer met zicht op deze rivier. Mooie kamer en met zelfs Nederlandse zenders op de TV. Ook zeer goede Wifi. In de stad heerlijke tapas gegeten. De volgende ochtend een uitstekend ontbijt, met het mooie uitzicht. Ondertussen heeft de Mazda geen enkel probleem om ons door het mooie landschap heen te rijden. Dat wij niet of weinig elektrisch konden rijden, komt ook naar voren qua gebruik. Ja, logisch zegt u terecht. Wij begonnen met 5,5 liter op 100 km en eindigde op 7 liter. Dat is voor deze grote auto, met een lekkere 2,5 liter motor en prima verbruik. Nu een CX-606, ik schrijf het niet verkeerd. Een CX-60 met een 6 cilinder 😊 Dat zou mooi zijn. Weer eens wat anders! Ik zag een concurrente test van een vakgenoot. Die schreef over aandrijflijnen en nog meer. Ben het al vergeten. Zal best interessant zijn, maar wat wel opvallend was dat hij schreef dat hij de Mazda in de praktijk wilde testen. Leuk, toch!?

Conclusie

 Deze Mazda CX-60 kost in onze uitvoering € 65.740, – en daar krijgt u veel auto voor. Ruim, zuinig, goed rijdend, prima stoelen en zeer compleet. Hij is te koop vanaf € 53.890, – Als je dan het verschil ziet tussen de basis en onze versie, is de keuze snel gemaakt. Even doorsparen voor deze uitvoering.

 

Populaire artikelen

Mazda3 e-Skyactiv X 186 pk Exclusive Line
Autotest Mazda3 e-Skyactiv X 186 pk Exclusive Line: Stijl en efficiëntie in..
Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid
Autotest: Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid in de praktijk   Als wij..
BYD Dolphin
Autotest BYD Dolphin: Een betaalbare elektrische stadsauto in de praktijk De BYD..