Zoek
Sluit dit zoekvak.

Mazda CX-30 2.0 e-SKYACTIV-X 186 PK AUTOMAAT 2022

De Praktijkauto

Mazda CX-30 2.0 e-SKYACTIV-X 186 PK AUTOMAAT 2022

Eigenlijk ben ik een Mazda fan. Ooit begonnen met een 323. Klapraam in laten bouwen, wie deed dat niet? Dak dragers erop en dan een zeilboot vast sjorren. Ging het dakraam niet volledig open, maar boeide niet. Op 19 juli was er dan De Statentocht, georganiseerd door de A.S.C. De Merwerijders uit Dordrecht. Dit was de viering van de 1e vrije Statenvergadering op 19 juli in 1572, in het hof te Dordrecht. De rit ging langs de Statensteden van Holland. Met een defilé in één van deze steden. Wij begonnen om 6.00 uur in het oude VVV-kantoor te Dordrecht. De hele dag door kwamen er deelnemers binnen om een stempel en wat lekkers te halen. ’s-Avonds was er een feest voor het bestuur, natuurlijk was ik bestuurslid. De volgende ochtend om 6.00 uur met de Mazda 323 naar Zuid-Frankrijk. Wij kwamen rond 20.00 uur daar aan en na 2 bier ging bij het licht uit. Ik was kapot. Na deze 323 een 929Wagon op gas. Toen 3x een 626 hatchback. Dan nog een 929 3.0 liter 6 cilinder. Wat een heerlijke auto. Toen nog hatchback 626 en een 626 coupe. Volgens mij was de laatste een 626 Wagon.

Terug naar de CX-30, op het stuur de nodige knoppen voor bediening van o.a. telefoon, radio, cruise control. Voor de bestuurder één grote ronde klok voor de snelheid. Aan beide kanten nog twee grote kloken voor de toeren en brandstof. In het midden ‘springt’ een mooi scherm uit het dashboard. Goed af te lezen en voorzien van touch. Dan een groot stuk dashboard, aflopend. In het rechte stuk zit de climate control. Een vakje eronder kan voor de telefoon of zoals in deze tijd vaak gebruikt, een flesje handreiniging qua het bekende virus. De flesjes water staan op de juiste plek. Voor de pook. Alleen als ze vol zijn kunnen zij omvallen.  Hier achter de autohold knop. Hier wil ik graag een statement voor maken, je moet deze knop steeds opnieuw instellen. Gewoon aanzetten en dan aanlaten! Mooie draaiknop voor het menu. Ook kan het volume van de radio hier aangepast worden. De stoelen zitten lekker en geven voldoende steun. In onze versie is de rechterstoel niet elektrisch te verstellen. Ook mis ik (snob) stoelkoeling. De ruimte voorin is meer dan genoeg. Achterin is het ook goed toeven en voldoende beenruimte, alleen moet de voorstoel wel ver naar voren staan. De kofferbak is groot, mede door de diepte.

De Mazda CX-30 rijdt uitstekend, stuurt lekker strak en het uitzicht is goed. Met de automaat is het rijden ontspannend te noemen, maar hij kan ook lekker te keer gaan, ergo een prima auto. De deur- en middenstijlen zorgen ervoor dat het uitzicht enigszins verminderd wordt. De sportstand is uiteraard de leukste stand om in te rijden, maar met de huidige prijzen!! Maar een heerlijke auto om in te rijden, mijn mening is dat de autofabrikant die ook in blijft zetten op verbrandingsmotoren het gaat redden. Met plug-in, hybride, maar alleen vol elektrisch, dat duurt zeker nog dertig jaar. Zal ik waarschijnlijk niet meer meemaken.

Hij mag een geremde aanhanger trekken van maximaal 1300 kg!

De Mazda CX-30 is te koop vanaf € 31.490, – Onze uitvoering kost € 42.100, –

Populaire artikelen

Range Rover Velar
Welkom bij onze gedetailleerde autotest van de Range Rover Velar. Deze luxe..
NIO EL 7
Introductie Oeps, oeps oeps, ik ben zwaar verliefd. En ik niet alleen,..
Range Rover Sport PHEV
Tja, wat zal ik hierover schrijven? Een dijk van een auto, alles..