Autotest Lexus LBX: Luxe in een compact jasje
De Lexus LBX (Lexus Breakthrough Crossover) markeert een nieuwe stap voor het Japanse luxemerk. Dit is hun eerste compacte SUV, ontworpen om een jonger en breder publiek aan te spreken. Maar hoe presteert de LBX in de praktijk? Tijd voor een uitgebreide test.
Design: Compact, maar herkenbaar Lexus
De Lexus LBX oogt strak en modern, met een herkenbare ‘spindle body’-grille die naadloos overloopt in het exterieurdesign. Met een lengte van 4,19 meter is hij kleiner dan de UX, maar de gespierde wielkasten, scherpe LED-verlichting en 18-inch lichtmetalen velgen geven hem een krachtige uitstraling. Het interieur straalt luxe uit, met hoogwaardige materialen zoals leder, alcantara en subtiele houten accenten. Het minimalistische dashboard biedt een overzichtelijke lay-out met een digitaal instrumentarium en een centraal geplaatst touchscreen.
Praktisch gebruik: Compact maar ruim genoeg
Ondanks zijn compacte afmetingen biedt de LBX verrassend veel ruimte. Voorin zit je comfortabel, mede dankzij de ergonomisch ontworpen stoelen en de hoge zitpositie. Achterin is de ruimte prima voor twee volwassenen, al is het middendeel van de bank minder comfortabel. De bagageruimte van 332 liter is niet indrukwekkend, maar voldoende voor dagelijkse boodschappen of een weekendje weg. Met de neerklapbare achterbank kan de ruimte worden uitgebreid tot 1.172 liter.
Technologie: Moderne connectiviteit
De Lexus LBX is uitgerust met een 9,8-inch touchscreen dat soepel werkt en compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto. Het premium audiosysteem van Mark Levinson (optioneel) biedt een indrukwekkend geluid. Daarnaast is de LBX voorzien van Lexus Safety System+, met functies zoals adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, rijstrookassistent en automatische noodremming. Deze systemen dragen bij aan een ontspannen en veilige rijervaring.
Rijeigenschappen: Stil, soepel en efficiënt
De LBX wordt aangedreven door een hybride aandrijflijn met een 1,5-liter driecilinder benzinemotor en een elektromotor, goed voor een gecombineerd vermogen van 136 pk. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 9,2 seconden, wat voldoende is voor dagelijks verkeer. De aandrijflijn voelt soepel en stil, vooral in stadsverkeer, waar de elektromotor vaak het werk doet. Op de snelweg is er wel wat motorgeluid bij stevig accelereren, maar dat is niet storend.
Qua wegligging scoort de LBX goed. Hij voelt wendbaar en stabiel aan, met een direct stuurgevoel. De standaard MacPherson-voorwielophanging en multilink achterophanging zorgen voor een comfortabele rit, ook op slecht wegdek. Voor wie extra grip wil, is er een vierwielaangedreven variant beschikbaar (E-Four), waarbij een tweede elektromotor de achterwielen aandrijft.
Verbruik: Hybride efficiëntie
Lexus belooft een gemiddeld verbruik van 5,1 liter per 100 km (WLTP). In de praktijk is dat haalbaar bij rustig rijden, vooral in de stad dankzij de efficiënte hybride aandrijflijn. Op de snelweg ligt het verbruik iets hoger, rond de 6 liter per 100 km. Met een brandstoftank van 45 liter betekent dit een actieradius van ongeveer 750 kilometer.
Prijs en positionering: Betaalbare luxe
De Lexus LBX is verkrijgbaar vanaf ongeveer €39.990, wat hem relatief betaalbaar maakt in het luxe segment. Dit prijsniveau brengt hem in concurrentie met modellen als de Audi Q2 en Volvo XC40, maar de Lexus onderscheidt zich met standaard hybride technologie, hoogwaardige afwerking en een exclusief imago.
Conclusie: Een premium keuze in een compact formaat
De Lexus LBX combineert premium luxe, geavanceerde technologie en hybride efficiëntie in een compact formaat. Het is een perfecte keuze voor wie een stijlvolle, zuinige SUV zoekt zonder in te leveren op comfort en kwaliteit. Hoewel de bagageruimte en achterbank niet enorm zijn, maakt de algehele rijervaring dat meer dan goed. De LBX is niet zomaar een compacte SUV; het is een overtuigend visitekaartje van Lexus in een populair segment.
Of je nu door de stad rijdt of een lange rit maakt, de LBX laat zien dat compacte luxe geen concessies hoeft te doen.