De Praktijkauto
Land Rover New Defender
Je kan lullen (excusez le mot) wat je wilt, maar dit is gewoon een beest. Want als je met deze New Defender op pad bent, rijden er opeens weinig andere auto’s in de weg. Of ze gaan stil staan, of gaan gewoon direct aan de kant! Er komt een enorme brok staal aanzetten en dan willen de andere weggebruikers snel weg wezen. Maar deze auto brengt mij toch wel in verwarring, ik heb er nooit een geheim van gemaakt. Mijn ultieme auto is een Range Rover Sport SVR! Maar deze New Defender brengt mij toch aan het twijfelen.
Het is niet gewoon in gaan zitten, nee je moet erin klimmen. Mijn lieve vrouw had bijna een trapje meegenomen! Dat geeft meteen een beetje spartaans gevoel, maar dat verandert direct als je gaat zitten. Alles is gewoon enorm ruim. Natuurlijk zitten er alle zaken op die je wilt hebben, maar kijk maar eens naar de eenvoud van het dashboard. En ook hoe je deze New Defender kunt gebruiken. Voor de passagier zit een groot gedeelte om je vast te houden. Maar ook een groot vak om van alles in te leggen. Wel even eruit halen als u het terrein in gaat😊! Ergo, een functioneel en doelmatig interieur. Op het stuur de nodige knoppen en voor de bestuurder een mooi gedeelte met twee klokken. Uiteraard zijn er diverse instellingen mogelijk. Bijvoorbeeld, tussen de klokken kan je navigatie, tijd e.d. naar eigen keuze instellen. Uiteraard zijn de snelheid e.d. ook te zien in de voorruit. En met de ClearSight-achteruitkijkspiegel hebt u altijd een onbelemmerd zicht op de weg achter u. Ja, dat is wel heel apart! In het midden een heel scherm, voor alle instellingen, ook weer. Eronder de climate control en de pook. Dan daaronder een vak voor bijvoorbeeld je telefoon. De twee flesjes water staan stevig en je hebt er geen last van. De stoelen zitten uitstekend, je trekt deze ‘aan’. Ook achterin is er voldoende ruimte. Ook is er mogelijkheid om met zeven personen te gaan rijden. Dan er wel weinig kofferruimte over.
Maar hoe zo een beest? Eerst een plasje water doorheen waden, tot 900 mm is dat geen enkel probleem!!! Met de permanente All Wheel Drive van de Defender kunt u elk terrein aan, altijd. Uiteraard is er de mogelijkheid om het differentieel apart in te stellen. In sommige gebieden is dat handiger. Wilt u extra inzicht op de grond waarop u rijdt? Even de camera instellen en u kunt rondom zien hoe het eruit ziet en wat de beste manier is om er doorheen te rijden. Maar ook achterin heeft u aparte dakramen, dakrandruiten noemen ze dat bij Land Rover. Met een auto van iemand anders ga ik niet echt gekke dingen doen, dus het rijden in normaal verkeer is een absolute aanrader. De hoge zit, uitstraling, automaat en een heerlijke diesel.
Dat maakt deze Land Rover New Defender tot een heerlijke reisauto, waar je door de meeste gebieden heen kunt rijden. Mul zand, sneeuw, modder, water, hij kan het aan! En kijk dan eens naar de achterzijde, dat geeft wel smoel! Trekhaak is uiteraard elektrisch uitklapbaar. Maar is mijn mening t.o.v. de Range Rover Sport nu veranderd? Nee en ja. Nee, dit is een echt beest en ja, ik vind de Sport iets meer ingetogen en dan ga ik daar toch voor. Als u de keuze zou hebben, sterkte ermee!
Hij mag een geremde aanhanger trekken van maximaal 3500 kg!
De Land Rover New Defender is te koop vanaf € 84.144, – Onze uitvoering kost ruim € 130.000, –