De Praktijkauto
Kia X Ceed
De relatie tussen Kia en mij is uitstekend en dat geeft ook het aantal Praktijktesten weer. Een mailtje en ik mag weer een Kia testen. Maar Kia heeft auto’s die je op het verkeerde been zetten. Misschien herinnert u zich de Kia Proceed nog, een bijzondere auto. Ik was compleet verrast. Dat komt zeker door mijzelf, ik kijk meestal niet hoe de auto is en wat hij kan. Als hij nieuw uit is, wil ik hem graag uitproberen.
Gelikte kar
Dat is ook deze XCeed. Ik had er uiteraard over gehoord en enige informatie gekregen, maar hoe hij er daadwerkelijk uit zag, geen idee. Dan is de verrassing des te leuker als het een goed uitziende en gelikte kar is. Kijk eens naar de achterkant, de dikke kont met dito uitlaatpijpen. Symmetrisch, precies zoals ik het graag zie. Geweldig, een crossover met coupé-lijnvoering.
Extra bodemvrijheid
De XCeed is dé stijlvolle crossover met een oogstrelende coupé-lijnvoering. Kijk bijvoorbeeld naar de geprononceerde SUV-stijl wielkasten en de prachtige 18 inch lichtmetalen wielen. “Dankzij de extra bodemvrijheid (184 mm) kun je overal goed uit de voeten. Van binnensteden vol drempels tot avontuurlijke buitenwegen. De hogere zit geeft je perfect overzicht. Zo zit je front row bij elk avontuur.”
Dit is een tekst van Kia zelf, duidelijk door de schuine tekst. Maar kijk eens naar de foto van het interieur, wat een groot scherm! Wat een elegante lijnen van het dashboard. Dit scherm heeft een 12,3 inch digitaal instrumentenpaneel en een 10,25 inch touchscreen voor navigatie en multimediasysteem. Voor de bestuurder uiteraard de klokken met ertussen in een HD-display en dat biedt alle belangrijke voertuig- en rijinformatie in één oogopslag, voor geconcentreerd en goed geïnformeerd rijden.
Flesje staat in de weg
“In de nieuwe Kia XCeed heb je niet alleen een sportieve hoge rijpositie met een geweldig zicht op de weg. Het ruimtelijke interieur biedt jou en je passagiers ook alle comfort met meer dan genoeg hoofd- en beenruimte.” Goed, genoeg overgenomen van Kia, op het stuur zitten de juiste knoppen en zijn makkelijk te bedienen. Onder het scherm de climate control en dan een mooi vak voor je telefoon, met Qi. Ook de 12V- en USB-aansluiting zitten hier.
De versnellingspook met de knoppen voor sportstand en dan ruimte voor twee flesjes. Het blijft jammer dat het laatste flesje in de weg staat als je armsteun naar voren wilt doen. Er is een groot middenvak, onder de armsteun. De stoelen zitten prima en geven genoeg zijdelingse steun. De linkervoet vindt ook genoeg ondersteuning. De ruimte is voorin genoeg en ook achterin kan je redelijk goed zitten. De kofferbak is groot en de klep is automatisch te openen. Altijd handig als je met je volle boodschappen kar naar je auto rijdt: knopje drukken en klep open. Mijn lieve vrouw vind het vaak eng, ze stelen alles weg. Nou, valt mee schat, ik loop op drie meter afstand en zie wat er gebeurt.
Promotieverhaal
Maar dan het rijden. In het begin had ik het er even over: deze auto is zo leuk, een verademing om mee te rijden. Een genot, alles wat je verwacht is altijd een stuk beter. Ik houd op, anders wordt het een promotieverhaal voor Kia ?.
Ergo, een heerlijke auto, met veel plezier gereden en zeker de moeite waard om zelf eens te bekijken. Hij te koop vanaf € 27.995, wij reden met een versie die € 38.845 kost. Maar dan ben je ook meteen helemaal klaar. Vraag maar eens bij Kia dealer P. van der Linden in Sliedrecht.