Introductie.
Vroeger had je van die bekende vertegenwoordigers auto’s. Deze Kia zou daar goed inpassen. Ik heb eigenlijk geen idee of dit fenomeen nog bestaat. Misschien dat iemand dat mij kan vertellen. Of is het wellicht de leasefiets geworden? In mijn tijd hield het in dat het een ruime auto moest zijn (zeker voor de buren), goede stoelen, voorzien van veel accessoires. En hij werd meestal gekozen voor drie weken vakantie met de hele familie. Grote ruime kofferbak, genoeg trekvermogen voor de sleurhut. De overige weken reed je in een veel te dure auto en betaalde je je scheel aan de bijtelling! Maar status mag wat kosten. In dit verhaal past een elektrische Kia dus niet. Tot op zekere hoogte ga ik erin mee. Het is alleen een andere manier van denken en plannen. Dan lukt het best.
Informatie.
Samen met Laurens, PR manager bij Kia Nederland, lopen wij even om de auto heen. Hij vertelt dat deze auto niet meer geleverd wordt in deze uitvoering. De stoelen zijn namelijk niet elektrisch te verstellen. Tja, lekker boeiend denk ik dan. Ik stel mijn stoel in en daarna verstel ik hem bijna nooit meer daarna. Dan zijn er een aantal leuke andere gadgets die ik er liever bij zou willen hebben. Maar goed, dit is persoonlijk. Spullen overladen en rijden!
Binnenruimte.
Op het stuur zit links de telefoonknop, mode (om de radio te laten veranderen van ontvangst, FM, DAB+ etc) geluidsterkte en rechts op het stuur cruise control, adaptief en dus ook de afstand tot de voorligger instellen en indeling boardcomputer. Voor de bestuurder een volledig digitale instrumentenpaneel. Voorzien een display met vier verschillende thema’s. Naast alle belangrijke rijinformatie geeft dit ook het actuele brandstofniveau weer inclusief de bandenspanning. In het midden een 10,25″ multimedia infotainment/navigatiescherm. Beheer al je functies met geïntegreerde spraakherkenning. In split-screen modus kun je zelfs twee verschillende infotainmentfuncties tegelijk activeren. Bijvoorbeeld muziek én navigatie. Of een kompas én de weersverwachting. De stoelen zitten prima en geven een goede steun. Ook is de rechterstoel in hoogte te verstellen en de veiligheidsriem is de deurstijl in hoogte in te stellen. De flesjes water staan lekker stevig. Er is ook veel opbergruimte aanwezig, dat vinden wij altijd fijn. Want, wat een hoeveelheid spullen laden wij elke keer weer over😊 Via een draad kan je jouw telefoon aansluiten en die wordt weergegeven op het scherm. Voorin is erg veel ruimte en als de voorstoel niet helemaal naar achteren staat is de ruimte achterin ook prima. De kofferbak is heel groot. De achterklep is elektrisch te openen.
Rijden.
Hij rijdt gewoon heerlijk. Het schuifdak is voor ons altijd een welkome optie. Wat ons wel opvalt is dat er vrij veel geluid van de banden doorkomt. Dat merk je zeker op verschillende soorten asfalt. De automatische versnellingsbak schakelt heel soepel en reageert direct. Er zit ook een autohold op, dit houdt in dat de Kia stil blijft staan als je gestopt bent. Normaal, bij een automaat, gaat de auto langzaam vooruit rijden. Alleen jammer dat je de knop steeds opnieuw in moet drukken, nadat je motor uitgezet hebt.
Conclusie.
Kia staat het hele jaar al op nummer 1 qua verkopen in Nederland. En deze Ceed SW is een erg geliefd model en daar sluit ik mij helemaal bij aan.
De Kia Ceed SW is te koop vanaf € 26.895,-