Voor een roadtrip naar Duitsland is goed vervoer uiteraard hard nodig. Dit keer zijn wij weer eens naar Oost-Duitsland gereden. Een trip van ongeveer 600 kilometer. Dan is een hybride auto ideaal. De Hyundai Santa Fé heeft geen kabels, geen plug-in dus. Hij laat op tijdens het rijden, zal u wel bekend zijn. De eerste kilometers zie je dat meteen in het gebruik, ruim 1:20. Heel mooi voor een dergelijke forse auto. Je moet dan wel rustig rijden, maar dat is altijd zo. Ons verbruik leest u onderaan.
De nieuwste Hyundai Santa Fé heeft een aantal grondige verbeteringen.
De grootste wijzigingen t.o.v. de vorige Santa Fe zitten met name in de [elektrische] aandrijflijnen, d.w.z. de Hybrid en Plug-in Hybrid die nu beschikbaar zijn. Uiterlijke wijzigingen zien we vooral aan de grille, de koplampen en de voorbumper. Aan de achterzijde zijn de achterlichten en de achterbumper vernieuwd, in lijn met wat eerder met de i20 en Tucson is gedaan. In het interieur is het Shift by Wire systeem nieuw om de versnelling te selecteren, wat voor meer rust en ruimte zorgt. En bij deze facelift is nu het welbekende 10.25” scherm toegevoegd met navigatie en Bluelink.
Deze Hyundai heeft ook zeven zitplaatsen, ergo met 2x een Santa Fé kan je een heel elftal vervoeren. Er is dan wel weinig bagageruimte over. Daardoor minder CO2 uitstoot en dat is goed voor het milieu. Alle stoelen naar beneden? Niets tegen anderen zeggen, anders bent u het hele weekend de klos om te verhuizen e.d. In de kofferbak, zonder de derde rij stoelen omhoog, is er een hele grote ruimte. Om een voorbeeld te geven, een stormparaplu kan er in de lengte in gelegd worden. Ook in de breedte trouwens😊
Het dashboard is ook ruim opgezet, midden in een cockpit met een groot scherm, zoeken op het bedrijf of hotel en hij vindt het.
De stoelen zijn voorzien van verwarming en koeling. Ook is het stuur te verwarmen. In de stoelen misten wij de massage. En ook een beetje het schuifdak. De stoelen zitten uitstekend. Na een hele dag stap je fris uit de Hyundai. Zeker ook door de koeling, lekker verfrissend. Zelfs mijn lieve vrouw, die heeft het normaal vaak koud, vond het best lekker om een frisse wind in de rug te krijgen.
Ook is er een QI-oplader in de Hyundai Santa Fé, maar ik zou een graag een lans willen breken voor andere merken. In de Santa Fé staat deze rechtop in de armsteun en meteen zo lekker diep dat je er geen last van hebt! Tip voor de concurrentie! Naast dit vakje zijn er veel opbergmogelijkheden. Recht voor de passagier een leuk vak voor o.a. de telefoon. Helaas is het middenvak niet te koelen, ook het handschoenenkastje is niet gekoeld. Jammer, kom ik steeds vaker tegen.
Wij rijden richting Duitsland en dan de AutoBahn op. Op zondag is er nu weinig verkeer (vakantietijd!) dus trap ik het gaspedaal diep in. Bij 200 km/uur krijg ik dusdanig commentaar, van diezelfde lieverd als hierboven beschreven, dat ik snel het gas loslaat. Er zitten alle veiligheidssystemen op en meestal zet ik die meteen uit, bijvoorbeeld de Lane warning, irritant. Als het kan zet ik ook de adaptieve cruise control uit. Meestal kan dit niet.
Verder rijdt de Hyundai Santa Fé als een zonnetje. Een heerlijk reisauto, met heel veel ruimte en wij kwamen uit op gemiddeld verbruik van 1:16,8 km en dat is heel mooi voor een grote auto.
Santa Fé HEV 2WD 7S Premium kost € 54,005,- en hij is te koop vanaf € 44.495,-