Hyundai Kona Electric en Ioniq Electric 

De Praktijkauto 

Duotest met de Hyundai Kona EV Premium 64 kWh en Ioniq EV 39 kWh 

 

Na een wat minder gunstige ervaring met een andere elektrische auto, gaat Mike Belinfante van Hyundai Nederland mij heel blij maken. Tenminste, dat is wat hij mij toezegt. Hij heeft wel een voordeel, we beginnen met de Kona en deze heeft een redelijk groot accupakket. “Paul, je zult verbaasd zijn over de actieradius van deze auto. Als je niet harder dan 120 km/h rijdt dan kan je zeker 400 kilometer ver komen!”, zegt Mike. Laat ik meteen met het verlossende antwoord komen, het klopt inderdaad. Deze Kona heeft mijn beeld over elektrisch rijden verbreed. 

Telefoon opladen via Qi
Op het stuur de nodige bediening, net als in andere Hyundai-modellen. Voor de bestuurder een iets anders dashboard. Elektrisch maakt het verschil, dus ook een andere invulling hiervan. Wel leuk, maar de nog te rijden afstand blijft erg in trek. Tja, het vertrouwen is er nog niet helemaal. Goed, het interieur is compleet in orde. Een mooi groot scherm en eronder een opbergvakje met een mogelijkheid om je telefoon op te laden via Qi. Dit vakje is goed afsluitbaar, alleen één nadeeltje: ik vergeet mijn telefoon. Maar volgens mijn lieve vrouw duurt dat nooit lang. Om te ‘schakelen’ zit er een drukknop. R voor achteruit en D voor vooruit. Even wennen. De flesjes water staan er rechts van. Deze staan goed vast en zeker niet in de weg. Dan een nog een rijtje knoppen met stoel- en stuurverwarming. Ook stoelkoeling ontbreekt niet. Dan de Mode-knop om Eco of sport te rijden, autohold is een handige knop. Als u deze inschakelt en de Hyundai stopt, blijft de Kona ook staan als u van de rem afgaat. Dan nog een knop om de parkeerpiepjes uit te schakelen. De ruimte voorin is uitstekend, de stoelen zitten goed en het uitzicht rondom is prima. Achterin is er meer dan voldoende ruimte en de kofferbak is groot. 

 

Altijd vol vermogen
Met een elektrische auto hoop je op goed weer. Waarom? Als het nat is moet je altijd het snoer eraf halen, oprollen en achterin leggen. Bij regen vind ik dit een vervelend klusje. Maar als je dan gaat rijden heb je absolute stilte. In de stad een beetje eng soms. Je moet wat meer bedacht zijn op het feit dat anderen jou niet horen aankomen. Die 400 kilometer die ik eerder noemde haal je makkelijk, maar er zit ook een sportstand op. En dat is zo’n heerlijke manier van rijden! De Hyundai Kona schiet als een raket naar voren en laat alles achter je. Warm, koud, dat maakt niet uit. Altijd vol vermogen. En uiteraard jaloerse blikken van medeweggebruikers. 

Hoeveel kilometer rijd je per dag?
Conclusie, deze Hyundai Kona is een goed alternatief voor een auto met verbrandingsmotor. De actieradius is voldoende, maar je moet wel meer plannen. Iedereen valt dan meteen over de vakantie naar bijvoorbeeld het zuiden. Ja, inderdaad, dat vergt een aanpassing in uw reisschema. Maar dan praten we over drie weken per jaar. Hoeveel kilometer rijdt u de rest van het jaar per dag? De meeste halen nog geen 100 kilometer per dag. Dan heb je dus ruim voldoende. 

Lagere instap
De Kona is een hogere auto, de Ioniq een lagere. Dat is een verschil en ook is de Ioniq een hatchback. Het dashboard is ook wat anders, stuur hetzelfde maar het middengedeelte ziet er op een andere manier uit. Komt ook door de kleurstelling. De rest van de middenpartij is ook verschillend, maar zeker functioneel. De flesjes water staan goed en stevig. Bediening van de ‘pook’ is hier ook weer wat anders. Voor de rest is deze Ioniq qua uitvoering dik in orde. De lagere instap is voor ons wat minder fijn, maar de zit en stoelen zijn ook hier weer van een goede kwaliteit. Achterin is er ook genoeg ruimte en de kofferbak lijkt groot. Door de diverse snoeren in dito zakken wordt de kofferbak wat kleiner. Als u hem zelf zal gaan gebruiken, zult wel het één en ander thuislaten. 

 

Minder kilometers
Het rijden is net zo plezierig als de Kona, alleen het verschil qua inhoud van de accu’s maakt het veel lastiger. Het bereik van deze Ioniq is een stuk minder, rond de 260 kilometer. Maar accu’s kosten geld, maar meer van deze producten bouwen zorgt ervoor dat de aanschafprijs naar beneden gaat. Dus, hoe vaak heb je 400 kilometer per dag nodig, of is 200 meer dan genoeg? Nogmaals, voor particulier gebruik is 200 kilometer genoeg. Moet het een keer langer, dan bieden de tankstations genoeg ruimte om in 45 minuten 100 kilometer bij te laden. Tip, neem niet de eerste na een knoppunt, en plan het. Beter een keer extra langs een oplaadpunt, waar geen auto’s staan, dan als je echt moet met drie wachtende voor je. Ik noem 45 minuten opladen, houdt daar zeker rekening mee. 

Populaire artikelen

Mazda3 e-Skyactiv X 186 pk Exclusive Line
Autotest Mazda3 e-Skyactiv X 186 pk Exclusive Line: Stijl en efficiëntie in..
Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid
Autotest: Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid in de praktijk   Als wij..
BYD Dolphin
Autotest BYD Dolphin: Een betaalbare elektrische stadsauto in de praktijk De BYD..