Hyundai IONIQ 5 Connect + 77 KWh RWD Mystic Olive

De Praktijkauto

Hyundai IONIQ 5 Connect + 77 KWh RWD Mystic Olive

Zoals gewoonlijk stuurt Anne het volgend bericht:

Dag Paul, zoals beloofd!

Bij deze de benodigde achtergrondinformatie over de vernieuwde 5! Hopelijk kan je met deze auto aan je eega laten zien dat actieradius stress tot het verleden behoort J

Dat zijn nog eens lieve woorden van Anne Lobbes, Manager Public Relations bij Hyundai Nederland.

De versie waar je mee gaat rijden heeft de volgende wijzigingen t.o.v. vorige modeljaar:

  • Grotere batterij
  • Andere demping voor meer comfort
  • Batterijconditionering

Met betrekking tot de batterijconditionering tijdens het rijden: hiervoor moet je de navigatie instellen, dan gaat de auto zelf uitrekenen welk snellaadstation optimaal is qua timing op je route en gaat de auto uit zichzelf voorverwarmen. Nuttig is denk ik daarom de volgende info:

 

Strategie voor temperatuurverhoging tijdens parkeren (batterij conditionering) Strategie voor temperatuurverhoging tijdens het rijden (batterij conditionering) Laadlocatie als navigatiepunt
Voorwaarden voor het inschakelen van batterijverwarming ⓐ&ⓑ&ⓒ&ⓓ

ⓐ Reservering / Afstandsbediening –

Airconditioning Aan

ⓑ Batterij conditionering modus Aan

ⓒ Batterij SOC 37% ↔ 79,0%

ⓓ Batterij Min temperatuur <+8.0℃

① & ② & ③ & ④

① Batterij Min temperatuur <21℃

② SOC ≥29% *

③ Benodigde temperatuur stijging tijd ≥ Resterende tijd

④ Resterende afstand > DTE-40 km

Voorwaarden voor het uitschakelen van batterijverwarming ⓐ of ⓑ of ⓒ of ⓓ

ⓐ Reservering / Afstandsbediening – Airconditioning Uit

ⓑ Batterij conditionering modus OFF

ⓒ Batterij SOC<37,0%

ⓓ Batterij Min temperatuur ≥+10,0℃

① of ② of (③&④)

① Batterij Min temperatuur ≥21℃

② SOC ≤23% *

③ Bestemming of tussenstop resetten in

navigatie

④ Temperatuurstijgingstijd < resterende tijd

Dan een paar vragen aan Anne, met het antwoord hieronder:

Ik miste ontzettend een achterruitwisser. Met veel regen ben ik zeker één keer gestopt om de achterruit schoon te maken. Is dit een bewuste keuze? => Inderdaad, vanwege alle sensoren in de auto heeft men deze er niet op gezet. Ook op de IONIQ 6 is deze niet geplaatst.

Ik dacht dat de deur handle veranderd zouden worden en in zijn geheel naar buiten zouden komen. Dit blijft lastig als in één hand iets vast moet houden. => Dit hangt van de versie af die je rijdt, je hebt een Connect+ versie gereden die dat niet heeft, de Lounge versie heeft dat wel.

Dan is het jammer dat de remlichten niet gaan branden, ho ho, let op deze branden wel. Maar in het scherm voor je is ook een afbeelding van de Hyundai. Als je de regeneratie op sterk zet, dan remt de auto redelijk hard af om de accu meer op te laden. Dan is het fijn om de achterkant in je scherm te zien, dat de remlichten gaan branden. Veel andere auto’s hebben dit.

Hyundai blijft toch wel mijn favoriet om elektrisch te rijden, alleen in de winter is de actieradius wat minder.

Deze Hyundai kost rond de € 60.000,- en hij te koop vanaf € 49.295,- Voor de complete test, van het vorige model,  klik op de volgende link: https://allesopwielen.nl/de-praktijkauto/1201/

Populaire artikelen

Mazda3 e-Skyactiv X 186 pk Exclusive Line
Autotest Mazda3 e-Skyactiv X 186 pk Exclusive Line: Stijl en efficiëntie in..
Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid
Autotest: Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid in de praktijk   Als wij..
BYD Dolphin
Autotest BYD Dolphin: Een betaalbare elektrische stadsauto in de praktijk De BYD..