Zoeken
Sluit dit zoekvak.

De Praktijkauto, Toyota Corolla Cross Launch Edition

 Introductie.

 Een gesprek met een Toyota liefhebber, december 2021. Hij vertelt dat deze auto zeker op de markt gaat komen, Louwman is nog niet overtuigd zegt deze liefhebber. Hoe het ook zit, de Toyota Corolla Cross is er gekomen en het is een behoorlijk verschil ten opzichte van de gewone Corolla. Het is een stoere bak, een stuk hoger (dus makkelijker instappen) beter uitzicht. Zijn uitstraling begint een beetje op een RAV4 te lijken. Een prima aanwinst in de toch al zo mooie Toyota lijn.

 Binnenruimte.

Een heel groot scherm in het midden springt er meteen uit. Daaronder een rooster voor lucht en dan de climate control. Heel simpel en zeer doeltreffend. Verder naar beneden eenvoudige knoppen voor stoelverwarming, een lage of hoge stand is in te delen. Ook de knop voor stuurverwarming. Heerlijk in deze koude dagen. Mijn lieverd neemt regelmatig het stuur over. Letterlijk, om haar handen even bij te warmen😊 Eronder een vak voor je telefoon, met een QI lader, maar daar heb ik altijd ruzie mee. Meestal werkt deze niet. Wouter, de PR manager van Toyota weet het inmiddels en als ik het aangeef kijkt hij mij aan van, daar is Paul weer. Kunnen we samen lekker lachen. Als je telefoon met een draad oplaad, ja, ja, dat kan ik wel, maakt de navigatie ook contact met de telefoon en kan je je eigen navigatie instellen. Dan de pook en erachter plek voor twee flesjes water. De armsteun vind ik teveel naar achteren staan en bied weinig steun. Dat geef ik aan en Wouter zegt dat de fabriek ervoor gaat zorgen dat de steun naar voren te schuiven wordt. De stoelen zitten prima en er is genoeg ruimte voorin. Achterin merk je dat je toch in iets kleinere auto zit. Sorry, ik vergelijk hem met de RAV4, voorin is de ruimte bijna hetzelfde, maar achterin dus, merk je weer dat het absoluut geen RAV4 is. De stoel moet redelijk ver naar voren, om onze zoon een plek te geven. Als wij hem naar Schiphol brengen voor zijn vakantie kan de koffer ruim in de kofferbak. Ok, hij heeft alleen handbagage. Nee, de kofferbak is heel groot. Nog even over binnen, in onze versie zit een heel mooi panoramisch dak. Geeft binnen heel veel licht en ruimtelijk effect. De opbergruimte voorin is gewoon goed, wij hebben altijd veel bij ons.

Rijden.

 Volgens de WLTP opgave zou deze Toyota Corolla Cross 5,1 liter op 100 kilometer kunnen rijden. Vanaf begin ging dit redelijk in de dezelfde lijn, binnendoor, niet te hard. Dat was in de ochtend. ’s-Middags naar Schiphol, waar 100 kan, dan ook 100. Cruise control op 104 en toch rijdt iedereen ons voorbij. Waze gestart en bij 106 reden wij op de GPS 100! Best wel een aardige afwijking. Mark afgezet op Schiphol en door naar dochter en kleindochter in Almere. De 5,2 die vanaf het begin te zien was, stond er nog steeds. Na een heerlijk samen zijn, weer terug naar huis. Cruise aan op ruim 100 en die 5,2 bleef staan. De volgende dag naar Frankrijk. In België vaak 120 km per uur. Toen kwam de meter in beweging en liep op naar 5,4. Terug via Zeeland en de snelheid zakt en de meter liep terug naar 5,3. Nu heb ik nog geen letter gezegd over hoe hij rijdt. Hij rijdt uitstekend, maar maakt veel geluid. Ook hier was Wouter mij weer voor. Toen ik het vertelde gaf hij aan dat ook dit door is gegeven aan de fabrikant en dat er extra middelen aangebracht gaan worden.

Conclusie.

Uiteindelijk kwamen wij toch uit op de 5.2 liter op de 100 km. Normaal heb ik geen moeite om weer in onze eigen auto te gaan. Maar na deze Toyota Corolla Cross had ik gewenningsproblemen. Het model is stoer, hoog en uiteindelijk is het een Corolla. Maar een hele fijne auto om mee te rijden, zeker als de paar mindere punten opgelost zijn. Dat gaat zeker lukken. Hij is te koop vanaf € 38.695,- Onze uitvoering is ervan € 47.290,-

 

Populaire artikelen

Range Rover Velar
Welkom bij onze gedetailleerde autotest van de Range Rover Velar. Deze luxe..
NIO EL 7
Introductie Oeps, oeps oeps, ik ben zwaar verliefd. En ik niet alleen,..
Range Rover Sport PHEV
Tja, wat zal ik hierover schrijven? Een dijk van een auto, alles..