Dacia Duster Nieuw Journey Hybrid 140 de praktijkauto

De #Praktijkauto

#Dacia #Duster Nieuw #Journey Hybrid 140,

De Dacia Duster heeft zich door de jaren heen bewezen als een betaalbare en praktische SUV. Met de introductie van de Duster Hybrid 140 in de Journey-uitvoering zet Dacia een stap richting elektrificatie, zonder de kernwaarden van het merk uit het oog te verliezen. In deze praktijkgerichte test evalueren we de prestaties, het comfort, het verbruik en de algehele rijervaring van deze hybride SUV.

Exterieur en design

Het ontwerp van de Duster Hybrid 140 blijft trouw aan zijn robuuste en functionele roots. De hoge zitpositie en de hoekige lijnen geven de auto een stoere uitstraling. Hoewel het ontwerp niet baanbrekend is, straalt het een zekere degelijkheid uit die bijdraagt aan het karakter van de Duster. De afwerking is eenvoudig maar doeltreffend, met duurzame materialen die bestand zijn tegen dagelijks gebruik.

Interieur en comfort

Binnenin de Duster valt direct de verbeterde zitpositie op, mede dankzij de uitgebreide hoogteverstelling van de stoel. Dit komt vooral langere bestuurders ten goede. Het interieur is praktisch ingericht met voldoende opbergruimte en comfortabele stoelen. Het gebruik van harde kunststoffen is merkbaar, maar de algehele bouwkwaliteit voelt solide aan. Het infotainmentsysteem is overzichtelijk en ondersteunt zowel Apple CarPlay als Android Auto, wat de connectiviteit ten goede komt. Een paar dingen ontbreken: geen lampjes bij de spiegel in de zonneklep. Wij misten stoelverwarming en de QI, draadloos opladen.  Verder is het erg donker in de auto. Het dak (aan de binnenzijde😊) is ook erg donker. Misschien een idee om het dashboard van een kleur te voorzien, dezelfde kleur als de buitenkant. De rechterstoel is niet in hoogte te verstellen.

Rijgedrag en prestaties

De Duster Hybrid 140 is uitgerust met een 1.6-liter benzinemotor gekoppeld aan twee elektromotoren, wat zorgt voor een gecombineerd vermogen van 140 pk.  Deze configuratie levert voldoende kracht voor dagelijks gebruik en zorgt voor een soepele rijervaring. Het accelereren verloopt zonder haperingen, en de automatische transmissie schakelt onopvallend. Hoewel de Duster geen sportieve aspiraties heeft, biedt hij een comfortabele rit, vooral op slecht wegdek waar de vering en demping uitstekend werk leveren. Ik vind dat hij licht stuurt, of onze auto stuurt zwaar😊 Ik merkte wel dat wanneer ertussen elektrisch en brandstof geschakeld werd. Stoten voel je dan.

Brandstofverbruik en efficiëntie

Een van de sterke punten van de Duster Hybrid 140 is het brandstofverbruik. Bij rustig rijgedrag kan het verbruik dalen tot onder de 5,0 liter per 100 kilometer, wat neerkomt op ongeveer 1 op 20. Wij kwamen uit op een verbruik van 5,2: 100. Maar erg goed was het niet te zien, als je een eigen account hebt zal dat waarschijnlijk wel zo zijn. Dit maakt de Duster niet alleen aantrekkelijk in aanschaf, maar ook in dagelijks gebruik voordelig. Het hybride systeem werkt efficiënt samen om zowel de prestaties te optimaliseren als het brandstofverbruik te minimaliseren.

Praktische aspecten

De Duster biedt voldoende ruimte voor zowel passagiers als bagage. Achterin is er genoeg been- en hoofdruimte voor volwassenen, en de kofferbak heeft een capaciteit van 430 liter, uitbreid baar tot 1545 liter met neergeklapte achterbank. Een minpunt is echter dat de laadvloer niet volledig vlak is wanneer de achterbank wordt neergeklapt, wat het laden van grotere objecten kan bemoeilijken. Daarnaast is het maximale trekgewicht van 750 kg beperkt, wat voor caravaneigenaren een nadeel kan zijn. Wat wij heel fijn vinden is dat als je aankomt lopen de deuren vanzelf ontgrendelen. Loop je weg, dan vergrendelen zij weer automatisch. Superb!

Technologie en uitrusting

De Journey-uitvoering van de Duster Hybrid 140 is voorzien van moderne technologieën die bijdragen aan het rijcomfort en de veiligheid. Het infotainmentsysteem met touchscreen is intuïtief te bedienen en biedt connectiviteit via Apple CarPlay en Android Auto. Daarnaast zijn er diverse rijhulpsystemen aanwezig, zoals lane assist en noodremassistentie. Een handige feature is de mogelijkheid om deze systemen naar eigen voorkeur in te stellen en bij elke start snel te activeren.

Conclusie

De Dacia Duster Hybrid 140 in de Journey-uitvoering biedt een aantrekkelijke combinatie van comfort, efficiëntie en praktische bruikbaarheid. Hoewel er enkele aandachtspunten zijn, zoals het beperkte trekgewicht en het gebruik van harde kunststoffen in het interieur, weet de Duster te overtuigen met zijn zuinige hybride aandrijflijn en comfortabele rijgedrag.  Met een totaalbedrag van € 34.540, – vind ik het een dure auto. Hij te koop vanaf € 27.000, –

   

 

Populaire artikelen

De Praktijkauto: Volvo EX30 Ultra
De Praktijkauto: #Volvo #EX30 Ultra Carmen,  PR manager bij Volvo was ziek..
Dacia Duster Nieuw Journey Hybrid 140 de praktijkauto
De #Praktijkauto #Dacia #Duster Nieuw #Journey Hybrid 140, De Dacia Duster heeft..
BYD Seal de Praktijkauto
Test BYD Seal in de praktijk: ruim en praktisch met oog voor..