Praktijkauto: Toyota C-HR en de PHEV.
Met hulp van Wouter Spanjaart heb ik weer twee mooie Toyota’s C-HR kunnen rijden. Altijd een genot om met hem te praten over de automarkt.
Welkom bij onze uitgebreide autotest van de Toyota C-HR. Deze opvallende crossover combineert een gedurfd design met efficiënte prestaties en geavanceerde technologieën.
Design en Comfort
De Toyota C-HR valt direct op door zijn gedurfde en expressieve design. Met scherpe lijnen en een opvallende coupé-achtige daklijn onderscheidt de C-HR zich van andere crossovers in zijn klasse. Het interieur biedt een modern en comfortabel ontwerp, met hoogwaardige materialen en ergonomisch geplaatste bedieningselementen. De stoelen bieden uitstekende ondersteuning, zelfs tijdens langere ritten.
Prestaties en Rijgedrag
Onder de motorkap biedt de Toyota C-HR een efficiënte aandrijflijn met keuze uit benzine- en hybrideopties. De hybridevariant combineert een benzine- en elektromotor voor een soepele en responsieve rijervaring met uitstekende brandstofefficiëntie. Het rijgedrag van de C-HR is dynamisch en wendbaar, met een uitstekende wegligging en precisie in bochten.
Interieur en Technologie
Het interieur van de C-HR is voorzien van geavanceerde technologieën die het rijden comfortabeler en plezieriger maken. Het infotainmentsysteem biedt connectiviteitsfuncties zoals Apple CarPlay en Android Auto, zodat je eenvoudig toegang hebt tot je favoriete apps en media. Optionele extra’s zoals draadloos opladen en een JBL-audiosysteem zorgen voor een hoogwaardige rijervaring.
Veiligheid en Functionaliteit
Toyota heeft veel aandacht besteed aan veiligheid in de C-HR, met een uitgebreid pakket aan actieve veiligheidsvoorzieningen. Dit omvat onder meer Toyota Safety Sense, met functies zoals automatische noodremassistentie, adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistentie. De ruime bagageruimte en praktische interieurindeling maken de C-HR ook geschikt voor dagelijks gebruik, met voldoende ruimte voor passagiers en bagage.
Rechterstoel niet elektrisch verstelbaar
De Toyota C-HR is een populaire crossover, maar er zijn enkele punten van kritiek. Een van de meest voorkomende klachten is dat de rechterstoel niet elektrisch verstelbaar is, zelfs niet als optie. Dit kan een probleem zijn voor langere passagiers of voor bestuurders die graag een optimale rijpositie willen instellen.
Flesjes water staan goed
Een van de pluspunten van de C-HR is dat er voldoende opbergruimte is voor flesjes water. In de portieren zijn er handige vakken waar je flesjes water kwijt kunt, en er is ook een bekerhouder in de middenconsole.
Verbruik 4,8 liter per 100 kilometer
De Toyota C-HR is een zuinige auto. Het verbruik van de testauto was 4,8 liter per 100 kilometer. Dit is een goed resultaat, vooral gezien de prestaties van de auto.
Conclusie
De Toyota C-HR is een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een compacte crossover met een gedurfd design en geavanceerde technologieën. Met efficiënte prestaties, een comfortabel interieur en een uitgebreid pakket aan veiligheidsvoorzieningen biedt de C-HR een complete rijervaring die geschikt is voor zowel stadsritten als lange afstanden. De Toyota C-HR is een goede auto met veel pluspunten. De rechterstoel die niet elektrisch verstelbaar is, is echter een minpunt dat voor sommige kopers een dealbreaker kan zijn.
De Toyota C-HR PHEV:
In de praktijk blijkt de Toyota C-HR Plug-in Hybrid (PHEV) een interessante keuze voor bestuurders die de voordelen van elektrische rijmodi willen combineren met de flexibiliteit van een benzinemotor. De elektrische actieradius van ongeveer 66 km (volgens de WLTP) is geschikt voor kortere ritten, zoals woon-werkverkeer, waarbij het mogelijk is om volledig elektrisch te rijden, zelfs bij snelwegtempo. Echter, zoals vaak bij PHEV-modellen, kan het brandstofverbruik aanzienlijk stijgen als de batterij regelmatig leeg raakt en de benzinemotor bijspringt.
Qua rijgedrag biedt de C-HR PHEV een comfortabele en uitgebalanceerde rit. Het onderstel combineert sportiviteit en stabiliteit, hoewel het model iets minder dynamisch rijdt dan zijn voorganger vanwege het extra gewicht van de batterij. De CVT-transmissie kan echter soms een luidruchtige rijervaring opleveren wanneer je het maximale uit de motor haalt.
Binnenin is de Toyota C-HR PHEV relatief compact. De voorstoelen zijn comfortabel, maar achterin is de ruimte beperkt, vooral door de schuine daklijn, die de hoofdruimte beïnvloedt. De kofferbak is kleiner dan die van de reguliere hybride variant (310 liter in plaats van 388 liter) door de plaatsing van de batterij, wat het minder praktisch maakt voor grote ladingen.
Al met al biedt de Toyota C-HR PHEV een goed compromis voor wie stijl, efficiëntie en de mogelijkheid tot elektrisch rijden zoekt, hoewel de beperkte binnenruimte en de extra kosten voor het laden en brandstofverbruik bij langere ritten enkele nadelen kunnen zijn.