Op uitnodiging van fabrieksuitje.nl zijn wij eind juni op bezoek geweest bij de Mercedes Benz fabriek in Bremen. Wij moesten er om 11.30 uur zijn. Dat betekende dat wij vroeg in de auto zaten. Het was leuk geweest om met een Mercedes Benz te gaan, alleen de PR manager van Mercedes Benz moet nog steeds antwoord geven! Netjes hé? Niet dus!
Achteraf gezien niet eens zo spijtig, want met een mooie, schitterende Range Rover Evoque 2.0 diesel was het geen straf. Wat een fantastische auto is dit toch. Verslag leest u zeker.
Goed, wij waren ruim op tijd, weinig files. We werden hartelijk ontvangen door de eigenaar van www.fabrieksuitje.nl de heer Cor Heek. “Loop rustig even rond en kijk vast naar al het moois wat hier staat. Om 12.00 uur begint de lunch.” Zegt Cor tegen ons. Er stonden een paar mooie auto’s en er is zelfs een aparte ruimte waar klanten hun nieuwe auto op kunnen komen halen. En dat doen er veel!
Een lunch bij ons is een broodje met een glaasje melk, niets mis mee! Maar in Duitsland is de lunch ietsjes anders. Een compleet warm buffet stond voor ons klaar. Soep, vis, vlees, diverse soorten aardappels en een heerlijk toetje na. Een wijntje kon er ook bij, maar wij moesten nog rijden.
Na de lunch kregen we de gebruikelijke promotiefilm over Mercedes en deze fabriek. Een giga groot gebied en er werken ca. 13.000 mannen en vrouwen! Een compleet dorp, die daar ook eten en drinken.
Daarna werd onze ploeg in tweeën gedeeld. Eén ging de fabriek in en de andere gingen rijden. Daar later meer over, wij gingen de fabriek in. Met een bus werden wij naar een grote hal gereden. Daar is de stansafdeling, hier worden deuren, spatborden, kofferklep etc. allemaal gestanst. Onze gids vertelde dat er in het weekend gewoon doorgewerkt wordt. Hier kunnen de werknemers zelf voor kiezen, alleen in het weekend werken levert toch al snel € 700,- netto meer op. Na twee jaar moet je terug in de ‘gewone’ ploegdienst.
Daarna met de bus naar de assemblage afdeling. Hier worden bijvoorbeeld de deuren ingehangen en de bekleding erin gedaan. Wat interessant is, is dat de deuren er dan weer uit gehaald worden en via een lopende band (net onder het plafond) later weer bij de juiste auto terugkomen. Dat geeft de mensen de mogelijkheid om makkelijk in de auto te werken. Want nadat de deuren eruit gehaald zijn, moet binnen er nog alles in. De band had die middag een snelheid van 4,77 meter per uur. Je ziet de mensen met een karretje rijden en daar zit hun spullen in om alles te monteren. In bakken naast de band, staan de spullen die zij moeten monteren. Het is en blijft een heel indrukwekkend gezicht. Om verveling, saaiheid e.d. te voorkomen worden de handelingen regelmatig gewisseld. Daardoor zijn de mensen ook in staat om alle werkzaamheden te verrichten.
Daarna werden wij teruggebracht in de showroom en kwam de andere groep terug van het rijden. Een paar minuten lopen kwamen wij aan op The Rock. Een baan uitgezet voor terreinauto’s. Er stonden vijf mooie Mercedes terreinauto’s voor ons klaar. Na uitleg konden wij in de auto stappen en een instructeur kwam langs om alles uit te leggen. Ik ben foto’s gaan nemen, heb dit al eerder gedaan en de betalende gasten gaan dan ook voor, vind ik. Het begint bij en hellingshoek van ca 45 gr en dan door een bak grind. Vervolgens een helling van 60 gr. Dan de rots afdeling. Heel langzaam en balancerend met soms twee wielen los, over de rotsen rijden. Eén keer moest de instructeur even op de motorkap duwen om de Mercedes te laten zakken. Daarna kwam de laatste proef, een helling van 70% oprijden. De baan was nog wat nat, dus extra spannend. Met een gangetje van 20 km naar boven rijden. Veel wielspin, maar iedereen haalde het. Maar dan moet je heuvel ook weer af! En die kant is 80%! Nu heeft Mercedes een systeem waarmee je onder deze omstandigheden zelf niet hoeft te reageren. De auto remt vanzelf af. Maar dan! Je rijdt een stukje naar beneden, totdat de auto volledig in de 80% staat. Systeem staat aan en dan je overgeven aan de goden. Ergo, rem los en laat maar vallen die Mercedes. Alleen wel blijven sturen! Je hoort de slippende banden en uiteindelijk kom je heel beheerst beneden! Super systeem en natuurlijk heel leuk om het in de praktijk te oefenen. De bijrijders hebben genoten, hoewel sommige een ietwat andere huidskleur hadden.
Een hele leuke dag, goed georganiseerd en zeker aan te bevelen. Inmiddels hebben wij met Cor Heek een afspraak gemaakt om deze uitjes ook via Alles op Wielen te organiseren.
Mercedes Benz, Audi, Skoda, Ferrari, Lamborghini, een paar om op te noemen. Maar ook een bezoek aan een grote scheepswerf In Papenburg behoort tot de mogelijkheden. Personeelsuitje? Speciale bijeenkomst met een extraatje? Bel of mail (fabrieksuitje@allesopwielen.nl) ons voor meer informatie! Het is absoluut de moeite waard!