Zoek

Subaru Solterra EV

Introductie

De eerste volledig elektrische Subaru. Uiteraard met 4 wiel aandrijving. Ik kreeg een lijstje met de voordelen van de Subaru t.o.v. zijn collega bZ4X. Op zich al vreemd, het is niet de eerste Subaru die zij van Toyota ‘gekregen’ hebben. De BRZ is ook een Toyota en de Trezia is ook een kopie van Toyota. Dus, waarom zo afgeven op je broodheer? Sorry, ik snap dit niet.

Binnenruimte

De binnenruimte is heel futuristisch, een aparte indeling. Wel heel leuk. Voor de bestuurder een groot dashboard, zonder iets. Het loopt in een V vorm naar een scherm. Bijzonder! Erin de nodige informatie. In het midden een heel mooi en groot scherm. Eronder de climate control. Dan verder naar beneden de pook en de knoppen eromheen. Verder naar achteren een vak waar je de telefoon draadloos op kunt laden. Erachter plek voor twee flesjes water. Even terug naar het stuurwiel, alles wat je nodig hebt zit erop. Leuk, ook dit doet weer futuristisch aan. Nog even een opmerking als je de telefoon oplaadt via het snoer, dan gaat Android auto meteen aan. Met draadloos opladen werkt dat niet. Maar heb je contact met je telefoon en je wilt een andere radiozender opzetten, dan werkt dat niet. Snoer eruit, Android af en dan kan je een andere zender zoeken. Ook diverse instellingen zo beter kunnen. Voorin heb je genoeg ruimte en ook achterin is het groot. Kleindochter rijdt gelukkig weer eens mee en ziet meteen de kontverwarming achterin. Tja, kleinkind van opa😊 De kofferbak is groot!

Rijden

Ook in deze Subaru Solterra heb je een zogenaamd e-pedal. Als je deze inschakelt remt de auto sneller af en genereert hij meer elektriciteit. Ik kwam erachter dat je zeker 5% van de accucapaciteit op moet maken, voordat je dit pedal kan gebruiken. Ook kreeg ik de cruise control niet aan. Hij werkte gewoon niet. Om de achterklep te openen heb ik de nodige verwensingen geuit. Hij ging niet open. Eruit, de deuren op slot, deuren open, het werkte niet. Zelfs toen ik hem terugbracht, in bijzijn van iemand van Subaru, werkte het niet, Onder het rijden kwam er steeds de melding: bestuurdersmonitor niet beschikbaar. Raadpleeg de handleiding. Zelfs dat heb ik gedaan! Maar daar staat niets in ☹ Dus maar gewoon doorrijden. Na de eerste keer opladen konden wij 439 km rijden, na 600 METER! Was het nog 403. Snel naar de volgende laadpaal. Bij de volgende oplading konden wij 389 km rijden en toen ging er veel minder af. Hij rijdt verder uitstekend, dus jammer van de veel te veel mindere puntjes. Niet Subaru waardig.

Conclusie

De Subaru Solterra is te koop, met standaard 4 wielaandrijving, vanaf € 56.395, –

Populaire artikelen

NIO EL 7
Introductie Oeps, oeps oeps, ik ben zwaar verliefd. En ik niet alleen,..
Range Rover Sport PHEV
Tja, wat zal ik hierover schrijven? Een dijk van een auto, alles..
Subaru Solterra EV
Introductie De eerste volledig elektrische Subaru. Uiteraard met 4 wiel aandrijving. Ik..