Zoek

Ssangyong Korando e-motion Titanium

Het is eigenlijk heel gek, in de afgelopen week best wat mensen gesproken en hebben naar onze auto gevraagd. In de trant van; wat rijd je nu weer? “In een Ssangyong Korando e-motion!” was mijn antwoord. Ik geloof dat er weinig mensen zijn die Ssangyong niet kennen. Dat zijn toch van die grote auto’s waar veel aannemers mee rijden? Die met die Mercedes motor erin? Grappig, als je naar de verkoopcijfers kijkt (sorry Ad) zie je van deze kennis niet veel terug. Dan komt mijn zwak voor de onbedeelde mens, in dit geval merk/bedrijf. Juist deze mensen c.q. bedrijven verdienen de aandacht. Zij bouwen mooie producten, goede technieken en jarenlange garanties. Heeft u Europese auto ook 7 jaar garantie? Ik denk het niet! En wordt uw Europese auto ook daadwerkelijk in Europa gebouwd? Als u nog twijfels heeft over een Ssangyong, probeer hem eens. Maak een proefrit, of mail mij gerust. Nee, ik heb geen aandelen in dit merk. Alleen verdient Ssangyong meer.

“Ik heb er reclame opgezet, valt hij wellicht meer op en rijd jij ook nog eens in de picture voor mij.” Zegt Ad de Bruijn, salesmanager bij Ssangyong Nederland. Voor mij is het prettig, hij zit in Alblasserdam, lekker dichtbij. Okay, Ad, omdat jij het bent. Normaal houd ik er niet van. Maar het effect is er wel. Bij mij voor de deur zijn de meningen verschillend, als de accu leeg is kan je toch wel op benzine rijden? Een zeer kritische buurman. 7 jaar garantie? Zo zij durven! Wat een ruime auto. Wat kost tie? En tijdens onze testritten kijken toch veel mensen ons na. Tja, dan zie dat reclame werkt. (Daarom heb ik gezegd, prima Ad. Ik probeer toch ook reclame te maken voor mijn bedrijf, Alles op Wielen!)

Als wij instappen merk je meteen de ruimte. Zowel voor- als achterin. De bestuurderstoel is elektrisch te verstellen. Bij de passagiersstoel niet en alleen de rugleuning en naar voren en achter. Niet in de hoogte dus! Jammer, de passagier wordt vaak vergeten. Het grote probleem met dit soort zaken is als volgt: normaliter stel je de stoel maar één keer in. Als hij goed staat, staat hij goed. Tenminste, dat is mijn mening. Echter, meteen een maar! Tijdens een lange rit, wil ik nog wel eens de stoel iets anders zetten. Waarom? Omdat het elektrisch kan. In de andere gevallen ben ik te lui om het te veranderen. Ergo, een lang verhaal dat de passagier ook graag zelf wil instellen hoe de stoel moet staan.

Voor de rest is er alles aanwezig, stoel verwarming en koeling! Ook is het stuur te verwarmen. Ja, klopt, wij rijden nog steeds in een Ssangyong. Voor de bestuurder het dashboard en dat is op verschillende manieren in te stellen. Klokken, klokken en radio, klokken en elektrisch verbruik, kleine klokken en een groot navigatiescherm! Voor elk wat wils. Op het stuur zijn de juiste bedieningen aanwezig. Het was even zoeken naar de handle om het stuur qua hoogte en diepte te wijzigen. Maar, ook hier weer, meestal doe je het één keer. Of als je auto moet delen, dan tja! In het midden een groot scherm. Alleen ben ik niet zo’n fan van TomTom. Als je bijvoorbeeld het scherm instel op 3D, dan is deze weer een stuk anders dan bij een andere TomTom. Wat ik heel irritant vind, dat als je auto gestopt hebt en daarna weer opnieuw opstart, gaat de navi weer terug naar 2D! Maar goed, daar kan Ssangyong makkelijk iets aan doen. Daarnaast is het zo dat deze functie binnenkort gaat verdwijnen. Ook in deze heerlijke auto kan je de telefoon aansluiten en je eigen navigatie gebruiken, op het scherm. Voor zowel Apple als Android. Onder het scherm de instellingen ook de temperatuur. De automatische climate control functie heb ik niet veel gebruikt. Handmatig kon ik het beter instellen, fijn dat het mogelijk is. Dan een vak waar je je telefoon kunt op laden via een QI-lader. Er zit de USB-aansluiting als u uw telefoon wilt koppelen met het scherm. Naast de pook instellingen qua drive, rijgedrag. Sport, normaal, eco of eco+. Voor de laatste moet je de knop even wat langer ingedrukt houden. Ook knoppen voor inparkeren en 220 V achterin!! Ja zeker, achterin zit een 220V stopcontact! Ja, ja daar heeft Ssangyong weer een duidelijk voordeelpunt. Nog even over de stoelen, die zitten uitstekend en geven voldoende steun. Achterin is er genoeg ruimte. De kofferbak is redelijk groot. Er ligt een vloer in en eronder is ruimte genoeg om nog meer op te bergen, bijvoorbeeld het oplaadsnoer.

Als het gaat over een elektrische auto vraagt mijn vrouw altijd; kunnen wij ook op benzine rijden? Nee, lieve schat! Staat met grote letters op de zijkanten. 100% elektrisch. Wel even een kleine rectificatie! Ik dacht dat ik een PHEV mee zou krijgen😊😊 Tja, dat heb je als je in veel auto’s rijdt. Toen wij wegreden konden wij 324 km rijden. De gemiddelde Nederlander rijdt zoveel niet. Wij wel, wij willen een auto graag testen in de praktijk. Dus, veel kilometers. Dat hebben wij dus ook gedaan en geen enkele keer het gevoel, dat gaan wij niet halen. Deze Ssangyong rijdt heerlijk, een hoge zit, supersnel, stuurt lekker strak. Een paar dingen blijf je houden, zie bovenstaand. Ik heb een foto op facebook gezet en iemand reageerde dat zij hem wil hebben.

Deze Ssangyong zou weleens de ommekeer kunnen zijn voor dit merk in Nederland. Een zeer serieuze kandidaat voor de elektrische rijder fan. Nog even ter aanvulling, de flesjes water staan goed, stevig en niet inde weg. Er is heel veel opbergruimte, ook in de deuren. En dan ook nog eens meer dan voldoende veiligheidssystemen.

Deze Ssangyong Korando E-Motion Titanium is te koop vanaf € 46.590, – Er is een Korando E-Motion te koop vanaf € 38.990, – Als u dit vergelijk met andere merken, zeker qua uitrusting, zou ik willen voorstellen om zeker eens te gaan kijken bij deze Ssangyong.

Ik krijg net binnen dat de Ssangyong aan een 100 kWh lader tot ruim 78 kWh per uur geladen kan worden. Dat houdt in, even aan de lader en weer bijna 300 kilometer rijden. Maar, onder prima omstandigheden, uiteraard!

Populaire artikelen

NIO EL 7
Introductie Oeps, oeps oeps, ik ben zwaar verliefd. En ik niet alleen,..
Range Rover Sport PHEV
Tja, wat zal ik hierover schrijven? Een dijk van een auto, alles..
Subaru Solterra EV
Introductie De eerste volledig elektrische Subaru. Uiteraard met 4 wiel aandrijving. Ik..