Zoek

Nissan Qashqai E-Power

De Praktijkauto

Nissan Qashqai E-Power

Introductie

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een Nissan getest heb. Eén mailtje en je hebt meteen weer een goed contact. Er worden ook direct afspraken gemaakt en dan zie wat een PR manager voor je kan doen. Deze Qashqai is een zeer verrassende auto en ervaar het elektrische rijplezier van onze nieuwe e-POWER-aandrijving. Opladen met een stekker is niet meer nodig. Deze unieke technologie is anders dan een traditionele hybridemotor: e-POWER rijdt namelijk als een elektrische auto. Het systeem bestaat uit een benzinemotor die via een generator elektriciteit opwekt. Deze elektriciteit gaat naar de elektromotor die de auto aandrijft en/of naar een batterij waar de energie wordt opgeslagen. Het gevolg? Een stillere, meer ontspannen rit en een gunstiger verbruik dan bij aandrijving met alleen een verbrandingsmotor.

Toch vind ik het een beetje dat als een vegetariër met leren schoenen aanloopt.

Interieur

Deze Nissan is voorzien van een e-pedal. Als je deze inschakelt remt de auto harder en daardoor wordt er meer elektriciteit gegenereerd. Als hij op de hoogste stand staat en dus redelijk hard afremt, vraag ik mij altijd af of een achterligger dit ook ziet d.m.v. de remlichten. In deze Nissan zit er tussen de twee klokken een boardcomputer. Er is een instelling om de achterkant van de auto te zien en hier wordt ook meteen aangegeven wanneer de remlichten gaan branden. In de auto die je dus voor je ziet, soms irritant, want als je op de cruise control rijdt en er ingehouden wordt, dan zie je dus dat de remlichten gaan branden. Al is het maar één seconde. Weet u meteen als u achter een auto rijdt, waar de remlichten steeds aan en uit gaan.

Het dashboard is mooi, zoals al aangegeven voor de bestuurder diverse indelingen qua klokken. In het midden een groot scherm. Eronder de climate control en dan de start/stop knop. Ernaast een 12 V aansluiting. Een vakje waar je de telefoon neer kunt leggen en die kan via een Qi draadloos opgeladen worden. Verder naar het middengedeelte; de pook in het midden. Dit is een aparte pook, je schuift hem naar de gewenste stand. Even wennen, maar het werkt goed. Naast de pook ook de autohold knop. Als je deze indrukt, blijft hij werken. De auto blijft stil staan na het stoppen. Normaal rijdt een automaat langzaam vooruit. Er zijn ook auto’s waar je de knop steeds opnieuw in moet drukken. Iets verder de knop om het e-pedal aan te zetten. Dan de flesjes water, deze staan goed en stevig. De armsteun zou voor mij wat langer mogen zijn. In het onderliggend kastje is veel ruimte. De stoelen zitten prima en ook de bijrijdersstoel is in hoogte te verstellen. De elektrisch in te stellen bestuurdersstoel is handig, maar als je meestal alleen rijdt een overbodige luxe en kunnen de kosten hiervoor wat mij betreft bespaard worden. Achterin is er meer dan genoeg ruimte en de kofferbak is groot. Onder de vloer is nog een extra opbergruimte en ik vind dat altijd fijn om losliggende spullen op te bergen.

Rijden

Wat een heerlijke auto om mee te rijden. Uiteraard zit je lekker hoog en het uitzicht is goed. Als de auto koud is en de accu nog niet helemaal meedoet, moet de accu opgeladen worden door de al eerder aangehaalde generator. Deze maak wel wat lawaai. De Nissan heeft best veel vermogen en door de elektromotor is hij snel. Ook opwarmen van de motor behoort tot de verleden tijd. De Nissan verbruikt benzine en wij gebruikte 5,4 liter om 100 kilometer te rijden. Okay, de generator!

Conclusie

Deze Nissan Qashqai e-Power kost in onze uitvoering vanaf € 45.340, – Een gewone Qashqai is te koop vanaf € 36.940, – en dat is een mild Hybrid. Ik weet niet wat het verbruik van deze Nissan is, maar volgens de site en WLTP zou dat 6,4 liter op 110 kilometer zijn. Uiteraard is de keuze aan u, maar het is en blijft een succesnummer van Nissan.

Populaire artikelen

NIO EL 7
Introductie Oeps, oeps oeps, ik ben zwaar verliefd. En ik niet alleen,..
Range Rover Sport PHEV
Tja, wat zal ik hierover schrijven? Een dijk van een auto, alles..
Subaru Solterra EV
Introductie De eerste volledig elektrische Subaru. Uiteraard met 4 wiel aandrijving. Ik..