Facebook Twitter Instagram Linkedin
  • Alles op wielen
  • Praktijkauto
  • Nieuws
  • Edities
  • Contact
Menu
  • Alles op wielen
  • Praktijkauto
  • Nieuws
  • Edities
  • Contact
Blijf op de hoogte

Home - Praktijkauto - Mazda3 Luxury Sedan 122 pk

Mazda3 Luxury Sedan 122 pk

  • Paul
  • juli 27, 2022
  • 19:48
  • Praktijkauto

Als je auto’s vergelijk met vroeger, dan moet je toegeven dat alles flink gegroeid is. De Mazda 323 was in de zeventiger jaren een leuke middenklasser. Als je deze afzet tegenover de door ons gereden Mazda3 is hier een hele grote groei geweest. Ik vind de sedan uitvoering mooier dan de hatchback. Sorry, Mazda daar heb ik nooit aan kunnen wennen. Wel meteen een belangrijke opmerking, als je in een autorijdt die er van buiten minder uitziet, naar mijn mening, kan dat van binnen totaal anders zijn. Is het wellicht een supermooie auto.

Er staat wederom een mooie roodgekleurde, Soul Red Crystal, heet deze kleur. Een mooie kleur voor de foto’s. Wellicht wordt er regen verwacht en dus gaat de paraplu mee. Wij hebben een storm uitvoering (voor 2 personen) en die is best lang. In de kofferbak kan de plu rechtuit liggen! Dat geeft de diepte aan in deze Mazda. Voorin is er ruimte genoeg, achterin gaat. Dan zie je dat het een Mazda3 is en geen Mazda6! Hoewel ik weleens denk dat ik in een Mazda6 rijd. Hij voelt groot aan.

Voor de bestuurder uiteraard en gelukkig een lekker stuur. Is ook verwarmbaar! Op het stuur zitten de juiste knoppen, voor radio, telefoon, stem, (kan je opdrachten geven zoals bijvoorbeeld navigeer naar huis!), cruise control etc. Erachter in het dashboard zitten drie klokken, in het midden de kilometerteller, links de toerenteller en recht tankinhoud en hoe warm de motor is. Dit is redelijk uniek, zie je bijna niet meer. Compliment Mazda! Links onderin van het stuur, knoppen die normaal niet kunt zien, de knop om die irritante waarschuwing als je een lijn overgaat, uit te schakelen. Wij rijden veel binnendoor en dan gaat het stuur steeds weer trillen. Maar, je moet wel stil staan om deze knop te gebruiken en dat geldt voor al die knoppen daar. Je moet namelijk je hoofd zover naar plaatsen om dei knoppen te zien. Onder het rijden is dat geen optie! Hier zit ook de knop om de i-stop uit te schakelen. Dat de motor uitschakelt als je bijvoorbeeld voor een stoplicht staat en op de rem trapt en in zijn vrij staat, dan stopt de motor. Eronder een instelling voor persoonlijke zitpositie. Deze is nog moeilijker om te zien. Bij andere auto’s zit deze in de deur, dat is veel beter. In het midden zit een mooi groot scherm, dan de climate control. Verder naar beneden een ruim vak voor je telefoon, alleen heb ik hier geen QI-lader kunnen ontdekken. Dan naar achteren plek voor twee flesjes water, staan naast elkaar. Alleen als ze vol zijn, vallen ze om. Als er twee staan, vangen ze elkaar wel op, maar als er één staat valt hij er bijna uit. Dan de pook en er weer achter een ronde knop om allerlei zaken in te stellen. Tussen de stoelen een mooi groot vak, sluit perfect aan en geeft een heerlijke steun. En ook veel opbergruimte. De stoelen zitten prima en geven voldoende steun. De berijdersstoel is elektrisch in te stellen, de bijrijdersstoel weer niet. Gelukkig ook stoelverwarming!

Twee jaar geleden ben ik met onze eigen auto overgestapt naar een automaat. Ik heb schakelen nooit echt begrepen. Dus, dat is weer een tegenvaller in de Mazda3. Een handgeschakelde 6 bak. Maar rijdt hij daardoor minder? Nee, absoluut niet. Deze Mazda3 rijdt heel lekker, is soepel in het optrekken, dus minder schakelen! Ik vond de auto wat ‘stoterig’ qua motor. Als ik hem terugbreng en dit aangeef, zegt de meneer van Mulder-Mazda in Waddinxveen dat dat klopt. De motor schakelt automatisch cilinders uit om brandstof te besparen. En dat merk je dan. Kijk, dan weet u het! Zoals bij veel auto’s is het zicht naar rechtsachter minder goed. Hoofdsteunen en middenstijl zijn hier debet aan.

Ook van deze Mazda3 hebben wij weer genoten, ik had soms wat last bij het openen van de deuren, normaal de klink vastpakken en gaan de deuren openen, oftewel worden ontgrendeld. Meerdere keren lukte dat niet. Maar voor de rest een heerlijke reisauto. Zeker qua verbruik, 1:5,9! Dat is heel mooi. Prijzen vanaf € 29.990,- en onze uitvoering kost € 38.190,-

Deel dit artikel:

VorigeToyota Aygo X 1.0 VVT-i S-CVT Envy
VolgendeHyundai en Van Gogh Museum organiseren derde Connection Day voor ouderen.
Prev
Next
Populair

Mazda CX-30 2.0 e-SKYACTIV-X 186 PK AUTOMAAT 2022

juli 28, 2022

Hyundai en Van Gogh Museum organiseren derde Connection Day voor ouderen.

juli 27, 2022

Autobedrijf Stuurman in Sliedrecht is aangesloten bij Autovakmeester!

januari 20, 2023

Mazda MX-30

december 31, 2022

Dacia Jogger

december 31, 2022

Kia Niro EV ExecutiveLine

december 29, 2022
Loading...
  • Alles op wielen
  • Praktijkauto
  • Nieuws
  • Edities
  • Contact
Menu
  • Alles op wielen
  • Praktijkauto
  • Nieuws
  • Edities
  • Contact
Facebook Twitter Instagram Linkedin

©2022 Alles op wielen. All Rights Reserved | Ingeschreven Kamer van Koophandel te Rotterdam onder nummer 58236937 | BTW nummer 8529.38.792.B01

Meld je aan voor de nieuwsbrief!