Zoek

Kia Niro EV ExecutiveLine

Introductie.

Het blijft altijd een feestje om een Kia te halen. Dat komt door de pr-manager, Laurens. Hij zegt dat het overhandigen van de sleutel aan een persman/vrouw, net is als het afleveren van een nieuwe auto. Met deze Niro EV, haalt hij nog een handigheidje aan, die heeft Laurens laatst zelf ook ontdekt. Het volgende, als je de verwarming wilt veranderen, dan kan dit via een touch gedeelte. Daarna gaat hij weer terug naar een andere instelling. De knop van de verwarming even een wat langer indrukken en dan kan je deze instelling wijzigen.

 Binnenruimte.

Op het stuur de juiste knoppen, boardcomputer, radio, telefoon, cruise control met adaptieve control, instelling om binnen de lijnen te blijven. Dit laatste is soms een ruk aan het stuur, maar hier een lichte aanwijzing om binnen de lijnen te blijven rijden. Linksonder aan stuur zit de drive mode knop. Eco, normaal of sport. Met deze kan je instellen wat en hoe je wilt rijden. In de meeste gevallen is de Eco het beste, verbruik is het minst, dus de actieradius het grootst. Dan voor bestuurder een paar hele mooie klokken, duidelijk en overzichtelijk. Ertussen in de boardcomputer. Dan en dat vind ik zelf heel mooi, een doorlopend dashboard naar het middengedeelte! Echt Chapeau Kia! Meer naar onderen een vakje voor, in ons geval, de lekkere dingen. Stukje vlees, een stukje gezond in de vorm van blauwe besjes. Dan de pook met daarnaast de stoelverwarming en ook -koeling. Uiteraard is verwarming van het stuur aanwezig. Dan de flesjes, die staan niet helemaal stevig en hebben de neiging om uit het vak te vallen. Zoals vaker gezegd, een paar centimeter laten zakken en het probleem is opgelost. Ik snap nog steeds niet waarom een fabrikant mij niet uitnodigen voor dit soort zaken! Open sollicitatie?? De flesjes staan in ieder geval niet in de weg. De stoelen zitten erg goed en zijn beiden elektrisch te verstellen. Ok, het is een luxe uitvoering. Een importeur moet een redactie toch imponeren😊

Ergo, als een importeur een ‘kale’ de standaarduitvoering meegeeft, kunt u wel raden waar het over gaat. Dus, ook mijn verslag is gebaseerd op de luxe uitvoering. Overigens, daar heb ik geen enkele moeite mee! Het bevalt mij wel😊

De ruimte in deze Kia is ruim voldoende, welke uitvoering maakt dan weer niet uit. Ook achterin is er genoeg ruimte en de kofferbak is lekker groot.

Rijden.

 Wij moeten onze eigen auto op een afgesloten ruimte parkeren en Laurens rijdt de Niro daarheen. Gelukkig zie ik dat hij de stroomkabel onder de voorklep neer legt. Leuke vondst, blijft de kofferbak lekker groot. Het zal wel aan mij liggen, maar dit is de eerste keer om hem daar neer te leggen, in een elektrische auto uiteraard. De volgende dag, de opgeladen Niro van zijn navelstreng afgehaald. Het was koud die nacht en dat zie je meteen in de actieradius. Wij konden slechts 318 km rijden. Kou is dus funest voor een elektrische auto. Als ik dit schrijf, is het in Amerika onder de -35 C en dan rijdt er geen EV meer. Gelukkig kan je wel de 318 km halen, dat is weer een voordeel. Hij rijdt wel heel erg goed. En als er sneeuw ligt, kan dit ingesteld worden. Maar, waar ligt er nog sneeuw??

Conclusie.

 Het is een heerlijke auto om mee te rijden. Er zijn diverse aanpassingen gedaan om bijvoorbeeld het doorslaan van de voorwielen, als u te veel gas geeft, te voorkomen. En dat is gelukt. Waarom? Is voor de rijder veiliger. Top! Dan stel ik de vraag wanneer de remlichten gaan branden. Een elektrische auto heeft vaak de instelling om tijdens het afremmen, de stroom ‘op te vangen’ en de accu ietsjes op te laden. Dit kan ingesteld worden d.m.v. de flippers achter het stuur. Als u deze teruggaaf in de hoogste stand zet, remt de auto heel snel af en wordt er dus veel elektriciteit terug gestuurd naar de accu. Laurens geeft een paar dagen later antwoord: In de hoogste stand gaan de remlichten meteen branden als je het gas loslaat, standje lager iets later. Fijn te horen, want ik zie het niet. Deze Kia Niro EV is te koop vanaf € 43.795, – en onze testauto kost € 50.190, –

 

Populaire artikelen

NIO EL 7
Introductie Oeps, oeps oeps, ik ben zwaar verliefd. En ik niet alleen,..
Range Rover Sport PHEV
Tja, wat zal ik hierover schrijven? Een dijk van een auto, alles..
Subaru Solterra EV
Introductie De eerste volledig elektrische Subaru. Uiteraard met 4 wiel aandrijving. Ik..