Hyundai Tucson 1.6T HEV 6AT 2WD Premium
Geplaatst op 24-04-2021
De Praktijkauto
Hyundai Tucson 1.6T HEV 6AT 2WD Premium
Ik heb het weleens eerder gezegd, je hebt lekkere auto’s en lekkere auto’s. Deze Hyundai Tucson is een heel lekkere auto. Wij bemerken het als wij een testauto terugbrengen en weer in onze eigen auto stappen. Vinden wij onze eigen auto lekkerder, dan was de testauto een prima auto, maar niet voor ons. Vinden wij het jammer om weer met ons vervoer terug naar huis te rijden, dan… In het geval van deze Tucson vonden wij het heel jammer om hem weer achter te laten. Mijn lieverd zei dat wij gewoon de verkeerde sleutel achter moesten laten, ja dat zal Hyundai wel leuk vinden. De factuur ligt al in de mailbox voordat wij weer thuis zijn. “Dat moeten zij niet doen, is niet eerlijk!” zegt de lieve schat naast mij. Helaas is dit wel de realiteit. Goed, genoeg veren in het bekende gat gestoken?
Als je de Tucson instapt, zie je meteen een heel mooi digitaal dashboard. Maar daarvoor zit erop het stuurwiel de nodige bekende knoppen. Een leuk detail is dat de zowel de richtingaanwijzerhandel als de ruitenwisserhandel, aan de achterkant dezelfde uiting zit als in de grill. Wat erachter zit is echt geweldig. Het digitale dashboard, ik neem u direct mee om een stukje te gaan rijden. Goed geleerd, knipperlicht uit als je de weg op wilt. Maar dan heb ik opeens geen aandacht meer voor het verkeer! Ik zie, in het digitale dashboard, de linker klok opeens veranderen in een camera. Ja, inderdaad, hij schijnt naar achteren en je kunt dus zien of er verkeer aankomt. Dan, ik sta nog steeds stil, eens kijken als ik de richtingaanwijzer naar rechts aanzet, de rechterklok verandert hier ook in een camera en ik zie de stoep naar achteren heel duidelijk! Tja, nog geen meter gereden en ik ben meteen om. Maar ik stap toch nog even uit, om naar de camera te kijken. Ik loop naar de achterkant, kijk rond en stap weer in. Ik wil eindelijk gaan rijden, maar dat gaat niet. De achterklep staat open! Ik denk dat ik waarschijnlijk met de sleutel in mijn zak per ongeluk de klep geopend heb. Echter dat is niet waar. Ik lees de volgende dag een tip van Leonie Blaak, Hyundai dealer in Ridderkerk; “Wist u dat als u 3 seconden bij de achterklep staat, deze automatisch open gaat?” Dus geef ik aan dat ik dit meegemaakt had, zonder het te weten. Het antwoord van Leonie: “Weer wat geleerd Paul!” Even terug naar de klokken, in de normale rijstand is de rechterklok een powerklok, geeft dus aan hoeveel vermogen u gebruikt, netjes of niet netjes. In de laatste staat de wijzer helemaal rechts onderin. Dan moet u wel oppassen qua snelheid. In de powerstand is het een toerenteller. In het midden een heel mooi grootscherm. En alles is via touch te regelen. Niet alles in het scherm, maar ook de andere instellingen qua, bijvoorbeeld, climate control, via touch. Eronder een lekker groot vak. Tegen de achterkant van dit vak, zit een schuine kant. Hier kunt u uw telefoon draadloos opladen en blijft de rest een opberg vak. Of rotzooi vak. Dan iets naar achteren weer een rijtje Touch knoppen. Voor de stoelverwarming, maar er is ook stoelkoeling aanwezig en uiteraard ontbreekt stuurverwarming niet. Dan de instelling om te gaan rijden, geen pook maar drukknoppen. Rechts hiervan kunnen twee flesjes water staan. Deze zitten stevig en staan niet in de weg. De stoelen zitten geweldig en in eerste instantie vond ik de stoel aan de hoge kant, maar binnen de kortste tijd was ik er aangewend. De ruimte achterin is prima en daar is ook kontverwarming aanwezig. De vaste lezers kennen deze uitdrukking, van onze kleindochter Chayenne. De kofferbak is heerlijk groot en via een opklapbare vloer is er een flinke ruimte om losse spullen op te bergen. Persoonlijk zou ik de knop om de klep elektrisch te sluiten aan de linkerkant willen hebben.
Deze Hyundai Tucson rijdt, zoals al aangegeven, superlekker. Deze hybride uitvoering geeft ook de mogelijkheid om een stuk elektrisch te rijden. In onze werkweek met de Tucson hebben wij best wat kilometers gemaakt, binnenwegen, snelwegen, van alles wat. Wij kwamen op een mooi gemiddelde van 19,7 kilometer op één liter benzine. Als je dan kijkt wat in Baarle-Nassau één liter benzine kost, namelijk € 1,339 (!) dan is het redelijk goedkoop autorijden. Een stoere auto, mooie grill en fantastische dagrijverlichting qua indeling. Komt op de foto helaas niet zo goed naar voren, aar als u een stoere bak tegenkom met 6 ledlampen, is de kans groot dat het een Hyundai Tucson is.
Wij reden in de Premium uitvoering en die kost € 44.995, -. Liever met een schuifdak? (Had ik wel fijn gevonden) dan kost hij € 46.295, – Er is een handgeschakelde uitvoering vanaf € 34.995, –