Zoek

Dacia Jogger

Introductie.

Ik maak meestal een foto van de boven zijde van een praktijkauto. Die plaats ik dan op social media, dat wordt goed gelezen. Bij Euro NCAP kwam deze Dacia niet zo goed uit de test en dat werd mij ook zeer duidelijk gemaakt. Tja, ik heb er niets van gemerkt. Wat ik wel zag, dat er heel veel van Dacia’s op de weg zijn. Ik neem u even mee terug in de tijd. Het was volgens mij 1981 en ik reed een Ford Granada. Ja, inderdaad van mijn vriend Jacco van den Berg, toen de Ford dealer voor de Drechtsteden. Een V6 op LPG. Heerlijke auto, zonder airbags, ABS, Euro NCAP etc. Ik was onderweg naar de bedrijfsauto Rai in Amsterdam, wij stonden daar met een tankauto. Het was heel erg mistig en ik was te laat vertrokken. Bij Sliedrecht stond het plotseling stil. Ik knalde op een Saab en de auto achter mij had meer ruimte gehouden en was net op tijd gestopt. Het meeste was ik geschrokken van de losliggende spullen in de auto. Die vlogen door de auto, zelfs het cassettebandje (wie kent het nog) was spontaan in de radio gegaan. Wat wil ik hier nu mee zeggen? Dat de Dacia minder goed uit de test kwam, is een reden om nog meer vooruit te kijken, de bestuurder zelf is vaak de veroorzaker. Als een ander je te pletter rijdt, is er geen auto tegen bestand. Ben ik tegen de Euro NCAP? Nee, absoluut niet. Zij doen uitstekend werk, alleen mijn ervaring is dat ik veel te hard reed en IK was verantwoordelijk voor de aanrijding.

En nu snel op stap met een zeer ruime auto, 7 zitplekken en van alles voorzien!

Binnenruimte.

In vervolg op bovenstaande, het dashboard is prima in orde. Geen poespas, maar alles erop en eraan. Netjes de toerenteller links en de kilometer rechts. Tussenin de boardcomputer. Op het stuur de bedieningen van radio, cruise control, telefoon en boardcomputer. Het geluid aanpassen kan, al jaren, via een paar knoppen achter het stuur, aan de rechtse kant. In het midden een scherm met de informatie die je nodig hebt. Dan weer de Dacia verrassing; net naast het scherm, zit er links een telefoonhouder. Er achter de aansluiting voor de telefoon. Deze is lastig aan te sluiten. Maar als hij aangesloten is, heb je meteen contact met jet telefoon op het scherm. Dus, ook je eigen navigatiesysteem. De stoelen zitten prima en voorin ruimte genoeg. De flesjes staan lekker stevig. Achterin is er een zee van ruimte, alleen had zoonlief wat moeite om de riem vast te maken. Vreemd, hij heeft inmiddels de nodige auto’s meegereden, zeg maar de opvolger van onze kleindochter😊 Ik had zeven zitplekken al even aangehaald, dan is er weinig kofferruimte over. Staan de stoelen recht op (zie de foto) dan heb je een geweldig grote kofferbak.

Rijden.

De Dacia Jogger heeft zes versnellingen vooruit en één achteruit😊 Hij schakelt lekker soepel, alleen ik vind schakelen een domme bezigheid! Voor het commentaar komt, dit is wat IK vindt. Voor snelheid moet je de Dacia goed door laten trekken, ergo veel gas, voordat je opschakelt naar de volgende versnelling. Wij kwamen op een verbruik van 5,8 liter op 100 kilometer. Mooi!

Conclusie.

Deze Dacia Jogger is een ruime auto. Indien gewenst met zeven zit plaatsen. Gooi je de achterbank neer, dan kan je spullen meenemen voor de hele bouw, schildersafdeling etc. Je zit wat hoger, goed uitzicht, een complete auto en dan voor te koop vanaf € 22.700,- Onze versie is te koop voor € 28.00,-

 

Populaire artikelen

NIO EL 7
Introductie Oeps, oeps oeps, ik ben zwaar verliefd. En ik niet alleen,..
Range Rover Sport PHEV
Tja, wat zal ik hierover schrijven? Een dijk van een auto, alles..
Subaru Solterra EV
Introductie De eerste volledig elektrische Subaru. Uiteraard met 4 wiel aandrijving. Ik..