Zoek

Citroën E Jumper 

Een berichtje van de pr-dame van Citroën Nederland, de elektrische Jumper is nu beschikbaar als persauto. Dit houdt in dat journalisten de auto mee mogen nemen en dan een testverslag publiceren. Tja, elektrisch is (nog) niet mijn ding, maar Ellis regelt een weekje rijden. Achteraf kwam het heel goed uit, mijn moeder overlijdt in die periode en woonde in een verzorgingshuis. Kort na het overlijden komt er iemand van het huis zeggen, met veel tegenzin, dat de woning binnen zeven dagen leeg moet zijn. Ik had nog niet verteld dat deze Citroën een bedrijfswagen is. Dus een grote laadruimte. Je kunt er natuurlijk ook lekker in zitten, alleen de stoel van mijn moeder staat er niet meer in. Maar wat een geweldige ruimte, goed voor de ruimdenkende ondernemer. 

Bij het instappen valt er meteen iets op, je linkervoet moet je helemaal naar binnen doen. Anders zit hij klem bij de deur. Een beetje lastig om uit te leggen, er zit een opstap, maar die vult ook een gedeelte van deur. Dus als je voet er staat, is of de deur of je voet te veel. In mijn geval was mijn voet te veel, dat doe je echt maar één keer! 

Het dashboard is prima in orde, net als bij een andere Citroën. Er is aardig wat opbergruimte, zou wat meer kunnen zijn. De mogelijkheid om de administratie te doen is er niet. Dat is geen verwijt naar alleen Citroën, bij de concurrentie precies hetzelfde. Mensen die met dit soort auto’s moeten werken worden bijna nooit uitgenodigd om hun commentaar te geven. 

Het rijden met een elektrische auto heeft als groot voordeel dat je meteen al het vermogen voorhanden hebt. Voor je wegrijdt moet je wel eerst het snoer verwijderen. Daar heb ik een hekel aan. Een voorbeeld, honden hebben de neiging om tegen elke paal aan te zeiken. Nog één, als het regent is het snoer nat. Maar je moet het wel los maken en in de kofferbak gooien. Natte en vieze handen. Dan begint mijn dag niet goed. 

De E Jumper rijdt prima, lekker rustig en heeft zoals genoemd op elk moment genoeg vermogen. Ik had wel wat last van de schakeling. Bij, bijvoorbeeld, in het inschakelen naar achteruit rijden, deed deze het niet. Ik heb dit helaas meerdere keren meegemaakt. Met bijna een botsing met een geparkeerde auto. Deze Citroën was net nieuw, dus zal wel een aanloop probleempje zijn. Tja, actieradius blijft altijd een lastig verhaal. Normaal is ruim 300 km voldoende, alleen voor mij meestal niet. 

Voor een ondernemer die niet meer dan 200 km per dag rijdt, dat zijn de meeste, is dit een uitstekende auto. Genoeg laadruimte en een prima kilometerprijs. Wel ven een laadpaal regelen voor de deur. 

Populaire artikelen

NIO EL 7
Introductie Oeps, oeps oeps, ik ben zwaar verliefd. En ik niet alleen,..
Range Rover Sport PHEV
Tja, wat zal ik hierover schrijven? Een dijk van een auto, alles..
Subaru Solterra EV
Introductie De eerste volledig elektrische Subaru. Uiteraard met 4 wiel aandrijving. Ik..